5-8 minut

Na co zwrócić uwagę wybierając hosting dla firmy

Obecność w internecie to dla biznesu praktycznie obowiązek. Ale czasy, kiedy wystarczyło w sieci tylko być już dawno minęły – dziś ciężar prowadzenia działalności przesunął się z placówek stacjonarnych do internetu. Od tego, jak funkcjonuje strona, serwis lub sklep zależy zdobycie i utrzymanie klientów, a w rezultacie powodzenie przedsiębiorstwa. To zaś oznacza, że wybór dostawcy usług hostingowych jest ważniejszy niż kiedykolwiek.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
  1. JAK DOSTAWCY USŁUG ZAPEWNIAJĄ BEZPIECZEŃSTWO DANYCH.
  2. DLACZEGO SZYBKOŚĆ DZIAŁANIA STRONY INTERNETOWEJ JEST WAŻNA DLA BIZNESU.
  3. CZEGO OCZEKIWAĆ OD DOSTAWCY USŁUG HOSTINGOWYCH W KWESTII NIEZAWODNOŚCI I WSPARCIA TECHNICZNEGO.
  4. NA JAKIE MOŻLIWOŚCI I DODATKOWE FUNKCJE ZWRÓCIĆ UWAGĘ MYŚLĄC O ROZWOJU DZIAŁALNOŚCI W SIECI.

Zainteresowanie usługami hostingowymi ciągle rośnie. Szacowana wartość globalnego rynku w 2022 roku to ponad 79 mld dolarów, w roku 2023 ma to być już 90,5 mld dolarów. Prognozy mówią, że za pięć lat rynek usług hostingowych osiągnie poziom 144 mld dolarów1. Wzrost ten jest wynikiem ogólnego trendu cyfryzacji gospodarki oraz poszerzenia oferty rozwiązań hostingu dla firm. Pandemia COVID-19 jeszcze ten proces przyspieszyła, wymuszając reorganizację firm oraz przechodzenie na bezkontaktowy – zdalny – model świadczenia usług i sprzedaży.

Wiele organizacji całkowicie zamknęło i zlikwidowało swoje placówki i przeniosło swoją działalność do internetu. Dotyczy to w dużym stopniu małych i średnich przedsiębiorstw, które wcześniej opierały się trendowi cyfryzacji. Dodatkowym czynnikiem napędzającym zainteresowanie hostingiem w Polsce jest strategia Komisji Europejskiej zakładająca wzmacnianie infrastruktury i usług cyfrowych2.

Skoro hosting stał się nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu, warto przyjrzeć się najistotniejszym elementom tych usług. Rozwiązanie źle dobrane do potrzeb przedsiębiorstwa będzie skutkować kłopotami z ładowaniem stron, ograniczeniami w rozwoju usług sieciowych, czy wręcz – przy niedostatecznej obsłudze technicznej – awariami i przerwami w funkcjonowaniu witryn i poczty.

Jakie są zatem kluczowe cechy, które powinien oferować partner świadczący usługi hostingowe dla firm?

Bezpieczeństwo

Umiejscowienie serwerów, ich konfiguracja oraz zastosowane zabezpieczenia przed atakami lub awariami to kwestie absolutnie najważniejsze. Warto upewnić się, że serwery znajdują się w bezpiecznej lokalizacji, czyli tam, gdzie zagrożenia związane z katastrofami naturalnymi i ryzykiem intencjonalnego uszkodzenia sprzętu (a co za tym idzie – danych) zostały zredukowane do minimum.

Wbrew pozorom, nawet w czasach powszechności rozwiązań chmurowych, lokalizacja geograficzna serwera w niewielkiej odległości od potencjalnych klientów również ma znaczenie – skraca bowiem drogę, którą muszą pokonać pakiety danych, pozwalając na szybsze ładowanie treści. Przechowywanie danych na terenie Polski ma jeszcze jeden atut – gwarantuje pełną zgodność z regulacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych.

Dla bezpieczeństwa Istotne jest również regularne tworzeni kopii bezpieczeństwa oraz czas niezbędny do przywrócenia usług w razie awarii. Warto upewnić się, że partner oferujący usługi hostingu stosuje ochronę przed atakami hakerskimi typu DDoS oraz zabezpieczenia antywirusowe, antyspamowe, a także czy wykorzystuje certyfikaty SSL do zabezpieczania poczty oraz serwerów WWW i FTP.

Szybkość

Przepustowość łączy oraz czas dostępu do danych często mają decydujące znaczenie dla satysfakcji klientów. Użytkownicy nie akceptują długiego czasu oczekiwania na załadowanie strony – badania wskazują, że powinna się ona pojawić w ciągu 1-2 sekund. Aż 53 proc. użytkowników rezygnuje z wyświetlenia, jeśli czas ładowania strony przekroczy 3 sekundy3.

Szybkość ma znaczenie również dla pozycjonowania w wyszukiwarce Google, czyli dla SEO. Wpływa ona wprost na wynik algorytmu, ale ma znaczenie dla tzw. bounce rate i dwell time. To wskaźniki określające, ilu użytkowników nie wykonało żadnej akcji na stronie (co zdarzy się m.in., gdy nie doczekają się jej wyświetlenia) oraz czas, jaki spędza użytkownik na przeglądaniu strony zanim powróci do listy wyników wyszukiwarki. Wydajność serwera i łączy przekładają się zatem na to, jak wysoko w wyszukiwarce pojawi się witryna – niezależnie od innych zabiegów SEO4.

Co jeszcze warto sprawdzić w kwestii wydajności? Istotne jest przypisane miejsce na dysku oraz limity przepustowości – zwłaszcza w przypadku serwera współdzielonego (czyli takiego, którego zasoby i łącza są dzielone dla wielu klientów).

Niezawodność i wsparcie techniczne

Z racji znaczenia, jakie ma komunikacja cyfrowa dla nowoczesnych organizacji zorientowanych na działanie w sieci, niezawodność działania hostingu ma znaczenie kluczowe. Brak działające witryny lub pozostawiona bez odpowiedzi korespondencja sprawią, że klient może już nigdy nie wrócić. Dlatego SLA powinno być na możliwie najwyższym poziomie. Wartość 99 proc. – teoretycznie wysoka – przekłada się na… 7 godzin przestoju miesięcznie, co w przypadku np. sklepów grozi wymiernymi stratami. Z kolei wartość SLA 99,95 proc. oznacza maksymalnie 21 minut przestoju w skali miesiąca5.

Warto również sprawdzić dostępność i zakres pomocy technicznej. Najlepsi partnerzy oferują wsparcie 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i 365 dni w roku, co może mieć kluczowe znaczenie dla utrzymania ciągłości biznesowej.

Skalowalność

Wybór usług hostingowych oznacza z reguły związanie się z dostawcą na wiele lat. Powinien on zatem móc zaoferować takie rozwiązania, które pozwolą firmie rosnąć i rozwijać się – w przeciwnym przypadku konieczne będzie kłopotliwe przenoszenie kont i treści na inne serwery. Z reguły dostawcy usług hostingowych oferują pakiety, w których gwarantowane są określone zasoby serwera, takie jak powierzchnia dla danych, liczba kont, czy dodatkowe funkcje i możliwość korzystania z baz danych. Możliwe jest jednak takie skonfigurowanie rozwiązań hostingowych, aby spełniały one specjalne oczekiwania firm – jak na przykład powiększenie zasobów dyskowych, bez konieczności dokupowania wszystkich funkcji bardziej rozbudowanego pakietu.

Równie przydatna może być także możliwość samodzielnego podziału przestrzeni pomiędzy konta poczty i strony WWW – to rozwiązania pozwala optymalnie wykorzystać to, co oferuje dostawca usług hostingowych w ramach standardowych pakietów.

Skoro mowa o skalowalności i rozwoju firm, nie sposób nie wspomnieć o opcjach, jakimi są obsługa baz danych MySQL, a także skryptów na serwerach WWW. Są one niezbędne, aby uruchomić bardziej zaawansowane witryny, jak na przykład sklep internetowy. Świadczona przez T‑Mobile usługa IP Gate pozwala na uruchamiania skryptów CGI oraz PHP i Perl, a także SSI.

Usługi dodatkowe

Co jeszcze firma może otrzymać w ramach hostingu? W przypadku braku własnej domeny, partner może udostępnić jedną z listy własnych, a także obsłużyć utrzymanie serwerów DNS. Wartościowym rozwiązaniem dla biznesu jest natomiast monitoring oglądalności stron WWW.

Oprócz czysto technicznych możliwości hostingu, liczy się również wygoda użytkowania. Tu z pomocą może przyjść intuicyjny portal samoobsługowy, który pozwala na samodzielne i natychmiastowe wprowadzanie zmian takich jak obsługa domen, kont pocztowych, czy konfiguracja WWW.

Podsumowanie

Wiemy już, jakie kluczowe cechy powinna mieć usługa hostingu dla przedsiębiorstw:

  • Szczególną uwagę powinny zwracać parametry związane z szybkością, niezawodnością i bezpieczeństwem. To one decydują o satysfakcji klientów korzystających z usług WWW, a zatem mają kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu.
  • Jeżeli organizacja ma się rozwijać, dostawca usług hostingowych musi zagwarantować poziom usług, który nie zahamuje wzrostu. Skalowalność rozumiana jako coraz wydajniejsze lub większe pakiety zasobów to podstawa, ale istotna jest również możliwość uruchamiania nowych usług, takich jak bazy danych i skrypty.
  • Wsparcie techniczne 24 godziny na dobę daje pewność, że skutki awarii lub ataku zostaną szybko usunięte.

Ale oferty mają też swoje pułapki. Co warto sprawdzić?

  • Partnerzy mogą wprowadzić ograniczenia przepustowości czy wykorzystania zasobów: liczby domen, kont, usług WWW, co może wpłynąć negatywnie na prowadzenie działalności w sieci.
  • Ze względu na rygorystyczne przepisy dotyczące danych użytkowników należy upewnić się, że informacje te są przechowywane lokalnie i nie są przesyłane poza obszar UE.
  • Warto upewnić się, że usługę oferuje partner, którego procedury i kultura korporacyjna gwarantują poszanowanie prawa, bieżące wprowadzanie poprawek i stabilność funkcjonowania.

1https://www.statista.com/outlook/tmo/it-services/it-outsourcing/web-hosting/worldwide

2https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/web-hosting-services-market-100863

3https://www.hobo-web.co.uk/your-website-design-should-load-in-4-seconds/

4https://cognitiveseo.com/blog/22865/page-speed-seo/

5https://uptime.is/

Data publikacji: 30.08.2022

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail