6-9 minut

Shop as a Service: technologia szyta na miarę sklepu przyszłości

Sięgając po kolejne produkty podczas zakupów w wielkopowierzchniowym sklepie, konsumenci rzadko myślą o tym, że za każdym z nich stoi skomplikowany system logistyczno-spedycyjny. Generowanie, przesyłanie, analizowanie i bezpieczne przechowywanie olbrzymich ilości danych pozwala nie tylko na sprawną obsługę konsumenta, ale również oferowanie mu spersonalizowanych ofert, atrakcyjnych promocji, zróżnicowanych metod płatności. „To wszystko wymaga zbudowania niezawodnej architektury cyfrowej, opartej z jednej strony na inteligentnych technologiach sieciowych - SD-WAN, SD-LAN czy kampusowych 5G, jak i rozwiązaniach typu Internet Rzeczy” – wyjaśnia Marcin Kubit, Head of Connectivity Products w T-Mobile Polska.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
  1. JAKĄ ROLĘ ODGRYWA BRANŻA RETAIL W POLSKIEJ GOSPODARCE?
  2. JAKIE CYFROWE WYZWANIA STOJĄ PRZED NAJWIĘKSZYMI GRACZAMI Z TEGO SEKTORA?
  3. JAK DYNAMICZNIE ROŚNIE LICZBA GENEROWANYCH, GROMADZONYCH I PRZESYŁANYCH DANYCH?
  4. CZYM JEST USŁUGA SHOP AS A SERVICE?
  5. JAK ZAPEWNIĆ MAKSYMALNY DOSTĘP DO ZASOBÓW FIRMY I ICH BEZPIECZNĄ TRANSMISJĘ?
  6. JAKIEGO WSPARCIA MOŻEMY OCZEKIWAĆ OD ZEWNĘTRZNEGO DOSTAWCY USŁUG TECHNOLOGICZNYCH?

Branża retail w Polsce trzyma się mocno

Jak wynika z raportu firmy Colliers „ExCEEding Borders — Retail Parks: Diverse Growth, Shared Momentum”,[1] Polska jest obecnie liderem Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby i powierzchni parków handlowych. Działa ich już ponad 710, oferujących łącznie ponad 4,4 mln m kw. powierzchni, z czego blisko 3 mln m kw. przypada na obiekty o metrażu powyżej 5 tys. m kw. Blisko połowa z nich funkcjonuje w miastach liczących poniżej 50 tys. mieszkańców, co pokazuje, że dostęp do sklepów wielkopowierzchniowych przestał być przywilejem zarezerwowanym dla dużych miast

Dynamika wzrostu parków handlowych, w których działają sklepy wielkopowierzchniowe i największe sieci (spożywcze, budowlane, kosmetyczne), koresponduje z danymi dotyczącymi sprzedaży detalicznej. Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość GUS, w sierpniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 113,5 mld złotych — to o 2,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Jednak samo otworzenie dużego sklepu nie gwarantuje sukcesu — o czym przekonały się niektóre sieci handlowe i dyskonty, które na przestrzeni ostatnich lat musiały zredukować bądź całkowicie zlikwidować wiele ze swych lokalizacji. Branża retail, jako jedna z pierwszych, zderza się ze zmianami oczekiwań klientów i globalnymi wyzwaniami, na czele z digitalizacją.

Sukces na rynku retail to wypadkowa wielu czynników

Opuszczanie przez klienta sklepu z torbą zakupów spożywczych, nowymi meblami czy materiałami budowlanymi to ostatni element długiego i skomplikowanego mechanizmu, na który składa się:

  • Sprawna logistyka, czyli optymalizacja procesów zamawiania, magazynowania i transportowania towarów,
  • Efektywne zarządzanie, czyli bieżące uzupełnianie asortymentu, analiza danych, przewidywanie trendów (np. predykcja większego zapotrzebowania na dane produkty w konkretnym okresie),
  • Stały monitoring, czyli przewidywanie, błyskawiczne identyfikowanie i usuwanie usterek czy awarii powodujących przestoje w łańcuchach dostaw. Kontrolowanie kluczowych parametrów i automatyzacja procesów przyczyniają się również do osiągnięcia maksymalnego bezpieczeństwa pracowników i towaru,
  • Zrównoważony rozwój, czyli ograniczanie zużycia zasobów i mediów, generujące określone oszczędności i korespondujące ze standardami ESG,
  • Wygodne płatności i spersonalizowane promocje, czyli zapewnienie klientom metod płatności dostosowanych do ich preferencji a także  promocji i ofert opartych na analizie danych zakupowych.

W dobie sprzedaży omnichannel  sklepy stacjonarne pozostają ważną częścią życia wielu konsumentów i są preferowanym kanałem dla 39 proc. z nich. Niemniej jednak klienci oczekują od sklepów stacjonarnych coraz większej elastyczności oraz dostosowania oferty do ich indywidualnych potrzeb, podobnie jak ma to miejsce w kanałach online, gdzie personalizowane rekomendacje, szeroki wybór metod płatności czy dostawy jest  standardem.

Co więcej, 62 proc. konsumentów zamierza zrezygnować z zakupu, jeśli nie będzie w stanie zapłacić w preferowany przez siebie sposób, a prawie co trzeci deklaruje, że byłby bardziej lojalny wobec sprzedawcy detalicznego, gdyby mógł kupić produkt, który jest niedostępny w sklepie, i zamówić jego wysyłkę bezpośrednio do domu. Jak pokazują powyższe dane, elastyczność w wyborze metod płatności oraz, co oczywiste, ich bezpieczeństwo i bezawaryjność, mają kluczowe znaczenie dla pozytywnego doświadczenia klienta. Jeśli system płatności nie działa sprawnie, firmy narażają się na straty.

Wszystkie te obszary wiążą się z koniecznością błyskawicznej i głębokiej digitalizacji, bez której każdemu podmiotowi z branży retail będzie ciężko nie tylko zachować konkurencyjność, ale w ogóle utrzymać się na rynku. Generalnie ta świadomość istnieje, ale ilość dostępnych narzędzi i tempo wprowadzania kolejnych innowacji sprawia, że cyfryzacja całego procesu wymaga albo wielkiego wysiłku, albo pozyskania odpowiedniego, doświadczonego partnera technologicznego – tłumaczy Marcin Kubit,  Head of Connectivity Products w T-Mobile Polska.

Shop as a Service: czyli kompleksowa odpowiedź na cyfrowe potrzeby retail

Jak tłumaczy ekspert T‑Mobile Polska, trendy zarówno w naszym kraju, jak i na całym świecie, nie pozostawiają wątpliwości. Budowanie sieciowych rozwiązań pozwalających w elastyczny sposób połączyć wszystkie elementy tworzące ekosystem biznesu retailowego (sklepy, magazyny, centralę, zasoby, czujniki, dane) staje się dziś rynkową koniecznością.

Mowa tu o generowaniu, przetwarzaniu i odbieraniu danych pracowników i urządzeń, których liczba przyrasta w tempie wręcz geometrycznym. O uwzględnianiu kwestii cybersecurity: odpowiednim zabezpieczaniu i odpowiedzialnym przechowywaniu informacji. Wreszcie — o cyfrowych wyzwaniach związanych z powszechnym dziś wykonywaniem pracy zdalnej, wymagającej przekazywania pracownikom dostępu do potrzebnych zasobów firmy z dowolnego miejsca – podkreśla Marcin Kubit.

Tymczasem prawie połowa polskich firm z branży retail ma trudności z wygospodarowaniem budżetu na inwestycje IT, a 37[2] proc. firm boryka się z brakiem wiedzy eksperckiej i niedoborem pracowników. Co więcej, ponad 1/4 badanych wskazuje na problemy z kompatybilnością nowych technologii z istniejącymi systemami.

W związku z tym coraz więcej sklepów i sieci handlowych decyduje się na skorzystanie z usług i wsparcia zewnętrznych firm technologicznych, dysponujących doświadczeniem zarówno w tworzeniu niezawodnej architektury sieciowej, jak i zapewnieniu jej cyfrowej odporności.  Skąd propozycja kompleksowego rozwiązania o nazwie Shop as a Service od T‑Mobile.

Więcej na: Najwyższy poziom bezpieczeństwa i komunikacji dzięki SD-WAN od T‑Mobile.

Fundament naszego rozwiązania stanowi w pierwszej kolejności inteligentna sieć rozległa SD-WAN, zapewniająca łączność między centralą firmy a jej sklepami i centrami danych. Z kolei SD-LAN to bezpieczna sieć, która działa w obrębie jednego sklepu i może być dostępna zarówno dla pracowników sklepu, urządzeń, jak i klientów. Przy czym sieć, z której korzystają klienci jest oddzielona od sieci dostępnej dla pracowników – wyjaśnia Marcin Kubit.

Ponieważ zarówno SD-WAN, jak i SD-LAN to inteligentne rozwiązania zarządzane z centralnej platformy, to możliwa jest pełna kontrola nad całą rozproszoną infrastrukturą sieciową. Wbudowane narzędzia analityczne oraz wsparcie sztucznej inteligencji (AI) pozwala na proaktywne monitorowanie i optymalizację działania sieci, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa i wydajności.

Więcej na: SD-LAN – kompleksowe rozwiązanie zarządzane programowo

Do tego cyfrowego krwiobiegu, jak mówi Marcin Kubit, jakim jest wydajna infrastruktura sieciowa gwarantująca błyskawiczną i bezpieczną transmisję danych z dowolnego miejsca, dokładane są, niczym puzzle, kolejne elementy odpowiadające na konkretne potrzeby klienta biznesowego z branży retail.

Należy podkreślić, że cały system obejmuje nie tylko pracowników, ale wszystkie urządzenia i zasoby, co pozwala z jednego punktu, np. centrali, na sterowanie kluczowymi operacjami: zmianą cen czy wprowadzeniem promocji we wszystkich sklepach – dodaje przedstawiciel T‑Mobile.

Kolejnym przykładem są czujniki znajdujące się w urządzeniach działające w sklepie, np. lodówki, terminale płatnicze, ale też liczniki mediów, które pozwalają na inteligentne sterowanie oświetleniem czy ogrzewaniem w sklepie, co w dalszej kolejności minimalizuje negatywny wpływ na środowisko poprzez racjonalizację ich zużycia. Wszystkie one wymagają niezawodnej sieci pozwalające na szybką i ciągłą transmisję danych.

Więcej na: T-Mobile to sprawdzony dostawca usług internetu rzeczy – IoT w Polsce

W przypadku bardzo dużych obiektów, takich jak magazyny czy sklepy wielkopowierzchniowe, gdzie występuje wiele urządzeń korzystających z sieci, rekomendowanym rozwiązaniem jest sieć kampusowa 5G. Wspiera ona m.in. monitoring wideo, integrację z czujnikami IoT i systemami alarmowymi, co zapewnia stałą obserwację temperatury, wilgotności czy zadymienia, a także funkcję geofencingu i precyzyjnej lokalizacji, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa i kontroli. Dodatkowo – dzięki możliwości szybkiego nadawania i odbierania uprawnień do systemów i poszczególnych stref w obiekcie – jej zastosowanie zwiększa kontrolę dostępu,  minimalizując tym samym  ryzyko operacyjne. W kontekście cyberbezpieczeństwa sieć kampusowa pozwala na ograniczenie ryzyka ataków zewnętrznych (z uwagi na swój lokalny charakter), szyfrowanie danych i ich transmisji między urządzeniami, możliwości tworzenia oddzielnych stref dla różnych typów urządzeń, etc. Dodatkowo możliwa jest również jej integracja z systemami odpowiedzialnymi za cyberochronę, typu SIEM i NDR, które wykrywają anomalie w czasie rzeczywistym. Sieć kampusowa pozwala znacząco usprawnić funkcjonowanie każdego, nawet największego obiektu, zapewniając niezawodną łączność i pełną kontrolę nad zasobami.

Koncepcja Shop as a Service usprawnia i czyni maksymalnie bezpiecznymi również różne metody płatności: jesteśmy w stanie odpowiednio zabezpieczyć transmisję z terminala, a także nadać każdej operacji odpowiedni priorytet. Efektem są pozytywne doświadczenia klienta oraz odporność na wszelkie możliwe fraudy – zaznacza Marcin Kubit.

Ekspert dodaje, że specjaliści T‑Mobile patrzą na cały ekosystem biznesowy kompleksowo, każdorazowo dopasowując ofertę do realnych potrzeb konkretnego klienta.

W pierwszej kolejności doradzamy i pomagamy w doborze odpowiednich narzędzi: ponieważ różne są cele czy oczekiwania naszych partnerów. Następnie projektujemy całą architekturę, często oferując także środowisko testowe do weryfikacji założeń z etapu planowania. Oczywiście nikt nie może sobie pozwolić na przestoje, dlatego prace są zaplanowane tak, by nie powodowały przerw czy zakłóceń w bieżącej działalności biznesowej. Wszystkie rozwiązania posiadają odpowiednie gwarancje oraz są możliwe do zintegrowania z innymi usługami z oferty T‑Mobile – podsumowuje Marcin Kubit.

[1] Polska z największą liczbą parków handlowych

[2] Wyzwania branży retail

SD-WAN

Ten artykuł dotyczy produktu

SD-WAN

Przejdź do produktu
SD-LAN

Ten artykuł dotyczy produktu

SD-LAN

Przejdź do produktu

Data publikacji: 24.11.2025

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?