
Sieci kampusowe 5G w logistyce – przewaga technologiczna dla polskich firm na rynku europejskim
Polska pozostaje jedną z czołowych, europejskich potęg sektora TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) — tempo wzrostu tej branży w ostatnich latach utrzymuje się na imponującym poziomie 5-7 proc. rocznie. Wyjątkowo dynamicznie rozwija się segment e-commerce, co wiąże się w koniecznością znaczących inwestycji w transformację cyfrową: takowe deklaruje ponad 75 proc. firm z sektora TSL. Rozwiązaniem zyskującym ich szczególne zainteresowanie okazują się sieci kampusowe 5G.
Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
|
Polska logistyczno-spedycyjnym hubem Europy
Potencjał rodzimego sektora TSL jest imponujący: generuje on dziś około 6 proc. polskiego PKB, dając zatrudnienie ponad 500 tys. osób[1] (3 proc. wszystkich zatrudnionych w gospodarce narodowej). Rodzimi przewoźnicy realizują około 25-30proc. wszystkich międzynarodowych przewozów drogowych w Unii Europejskiej
Dynamika wzrostu branży TSL w ostatnich latach utrzymuje się na poziomie 5-7 proc. rocznie, co znacząco przewyższa średnie tempo wzrostu całej gospodarki. Szczególnie dynamicznie rozwija się segment e-commerce, który generuje gwałtownie rosnące zapotrzebowanie na wyspecjalizowane usługi logistyczne.
Kolejnym istotnym trendem jest intensywny rozwój logistyki kontraktowej, w ramach której operatorzy logistyczni przejmują kompleksową obsługę procesów logistycznych klientów, oferując zintegrowane rozwiązania obejmujące transport, magazynowanie, zarządzanie zapasami i dystrybucję. Wiąże się to z potrzebą gwałtownego podniesienia kompetencji cyfrowych oraz integracji wielu skomplikowanych systemów, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
Dostrzegając oba te trendy, już ponad 75 proc. firm z sektora TSL w Polsce deklaruje znaczące inwestycje w transformację cyfrową, uznając ją za kluczowy czynnik budowania trwałej przewagi konkurencyjnej, tak na rynku krajowym, jak i europejskim.
Cyfryzacja, AI, EGS: to dopiero początek wyzwań dla polskiej logistyki
Jak wynika z raportu Sieci Badawczej Łukasiewicz, przed polskimi firmami z sektora TSL rysuje się obecnie pięć najważniejszych wyzwań, którym efektywne sprostanie definiować będzie ich przyszły rozwój oraz szansę na wzmocnienie swej pozycji na tym wymagającym rynku:
- Potrzeba integracji systemów, umożliwiająca sprawną wymianę niezbędnych danych pomiędzy systemami operatorów logistycznych a klientami. Przykładami najczęściej stosowanych w tym kontekście technologii są: EDI (automatyzująca elektroniczną wymianę standardowych dokumentów biznesowych między organizacjami, takich jak zamówienia zakupu i faktury), czy API (aplikacja działająca jako interfejs, umożliwiająca różnym systemom automatyczną interakcję).
Problem stanowi jednak różnorodność systemów i brak jednolitych standardów, rodzący ryzyko powstawania błędów, opóźnień bądź konieczności ręcznego przetwarzania danych.
- Wykorzystanie potencjału AI, jako doskonałego narzędzia do analizy dużej ilości cennych dla firmy logistycznej danych (prognozowanie popytu, znajdowanie sposobów na optymalizację tras, monitorowanie zapasów i ich efektywne zarządzanie).
Tu z kolei pojawia się kwestia trudności w prawidłowej interpretacji danych oraz wyników generowanych przez AI, których przyczyną może być brak odpowiednich kompetencji cyfrowych pracowników lub opór wewnątrz organizacji wobec automatyzacji dotychczas „tradycyjnie” wykonywanych czynności. To zaś rodzi ryzyko niepełnego wykorzystania tej przełomowej technologii.
- Rynkowy wymóg personalizacji usług przy zachowaniu standaryzacji, oznaczający zapewnienie spójnej obsługi mikrofirm i korporacji przy jednoczesnym dostosowaniu oferty do ich indywidualnych, często diametralnie odmiennych potrzeb.
Wyzwanie to wiąże się z ryzykiem pojawienia się trudności w skalowaniu rozwiązań i zderzenia się z różnymi oczekiwaniami poszczególnych klientów. Prowadzi to do konieczności budowy równoległych systemów obsługi dedykowanych poszczególnym kategoriom partnerów biznesowych.
- ESG i zielona logistyka, obejmująca tak oczywiste, jak i kluczowe kwestie, jak: redukcja emisji CO₂ czy wdrażanie zrównoważonych rozwiązań (biopaliwa, elektryczne pojazdy, inteligentne planowanie tras). Dla europejskich firm jest to wyzwanie szczególne, ponieważ wynika nie tylko ze zmieniających się oczekiwań konsumentów, ale również wymogów prawnych formułowanych przez UE.
Wiąże się zaś ono z koniecznością finansowania bardzo kosztownych inwestycji oraz nieustannym odnajdywaniem balansu pomiędzy efektywnością operacyjną a celami środowiskowymi.
- Efektywne zarządzanie danymi i widocznością przesyłek, szczególnie dla towarów wrażliwych.
W tym segmencie operatorzy logistyczni często mierzą się z brakiem spójnych systemów monitorowania oraz trudnościami w integracji czujników i danych. Skutkować to może ograniczoną kontrolą nad jakością i bezpieczeństwem dostaw, co na tym rynku stanowi rzecz elementarną.
Sieci kampusowe 5G jako optymalne rozwiązanie dla operatorów logistycznych
Na wszystkie te wyzwania doskonale odpowiadają sieci kampusowe 5G, co czyni je optymalnym rozwiązaniem dla firm poszukujących przewagi w dobie cyfryzacji. Wzmocniony zasięg i wysoka dostępność pasma dla dużej liczby urządzeń sprawiają, że jego wdrożenie jest świetnym wyborem w zamkniętych środowiskach wymagających ciągłości działania: takich jak właśnie przedsiębiorstwa z branży TSL.
|
Przypominamy: Sieci kampusowe to sieci komputerowe łączące kilka sieci lokalnych (LAN) na określonym obszarze. Nazwa kojarzy się z uniwersyteckimi kampusami – i słusznie, bowiem pierwsze instalacje tego rodzaju łączyły właśnie wewnętrzne uczelniane sieci. Dzięki całkowicie prywatnemu charakterowi oraz ultraszybkiej przepustowości, umożliwiają one całkowicie bezpieczne gromadzenie i analizę spływających z urządzeń danych w czasie rzeczywistym, Pozwala to na przewidywanie zdarzeń i reagowanie przed wystąpieniem usterki czy awarii. Dodatkowo wspierają efektywne zarządzanie procesami w organizacji, integrując sferę IT i OT oraz umożliwiając wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji i IoT |
Oparcie sieci kampusowych na technologii 5G umożliwia bezpieczne oraz automatyczne łączenie urządzeń i oprogramowania różnych dostawców. Taka otwarta architektura ułatwia dostosowanie sieci do konkretnych potrzeb użytkownika.
Więcej na: Niezawodna i szybka sieć dla innowacyjnego biznesu
Szeroka gama funkcjonalności sieci kampusowych 5G koresponduje z opisanymi powyżej problemami, z którymi mierzą się operatorzy logistyczni:
- Potrzeba integracji systemów: sieci kampusowe 5G zapewniają niskie opóźnienia (poniżej 10 ms) i wysoką przepustowość, co umożliwia wymianę danych w czasie rzeczywistym między systemami WMS (oprogramowaniem do optymalizacji i kontroli codziennych operacji magazynowych), ERP (oprogramowaniem do zarządzania kluczowymi procesami logistycznymi) i klientami. Z kolei lokalne przetwarzanie danych (tzw. edge computing) zwiększa bezpieczeństwo i szybkość operacji.
- Wykorzystanie potencjału AI to jedna z głównych przewag sieci kampusowej, pozwalająca na nieprzerwaną i niezakłóconą komunikację z robotami magazynowymi oraz zbieranie danych z czujników IoT i ich analizę w czasie rzeczywistym. Znacząco przyspiesza i ułatwia to zarządzanie obiektem poprzez m.in. precyzyjny monitoring zapasów bądź optymalizację tras wewnątrz magazynu.
- Rynkowy wymóg personalizacji usług przy jednoczesnym zachowaniu standaryzacji realizowany jest dzięki sieciom kampusowym 5G poprzez możliwość dynamicznego skalowania usług oraz konfiguracji stref magazynowych w zależności od aktualnych potrzeb konkretnego klienta.
- Realizacja celów ESG oraz rozwój zielonej logistyki: technologia sieci kampusowych 5G odgrywa kluczową rolę w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. . Umożliwia ona bowiem dokładne monitorowanie zużycia energii i emisji CO₂ , wspiera inteligentne planowanie tras dla różnego typu pojazdów oraz optymalizuje pracę urządzeń pod kątem efektywności energetycznej.
- Efektywniejsze zarządzanie danymi i widocznością przesyłek jest możliwe dzięki sieciom kampusowym, którezapewniają ciągłą łączność z sensorami (np. temperatury, wilgotności, lokalizacji) na paletach i kontenerach. Dodatkowo monitoring wideo i analityka obrazu w czasie rzeczywistym pozwalają na błyskawiczne wykrywanie uszkodzeń czy nieprawidłowego załadunku towaru.
Jedną z największych korzyści wynikających z wdrożenia technologii sieci kampusowej 5G jest skokowy wzrost bezpieczeństwa w danym obiekcie, zarówno na poziomie cyfrowym, jak i operacyjnym.
W kontekście cyberbezpieczeństwa sieć kampusowa pozwala na ograniczenie ryzyka ataków zewnętrznych (z uwagi na swój lokalny charakter), szyfrowanie danych i ich transmisji między urządzeniami, możliwości tworzenia oddzielnych stref dla różnych typów urządzeń oraz integracji sieci z systemami SIEM i NDR, które wykrywają anomalie w czasie rzeczywistym.
Z kolei w obszarze bezpieczeństwa operacyjnego sieć kampusowa wspiera ciągły monitoring wideo, integrację zczujnikami IoT i systemami alarmowymi, co zapewnia stałą obserwację temperatury, wilgotności czy zadymienia, a także opcje geofencingu i lokalizacj, pozwalające na precyzyjnie śledzenie osób bądź pojazdów na terenie magazynu i reagowania w razie zagrożenia. Dodatkowo – dzięki możliwości szybkiego nadawania i odbierania uprawnień do systemów i poszczególnych stref w obiekcie – zwiększa kontrolę dostępu i minimalizuje ryzyko operacyjne
Sieć kampusowa 5G w praktyce: technologia, która już działa
Omawiana technologia nie jest bynajmniej futurystyczną wizją: sieci kampusowe 5G pracują już w przedsiębiorstwach logistycznych i przestrzeniach magazynowych, doskonale spełniając swoje funkcje.
Przykładem udanego wdrożenia tej technologii jest projekt AutoLog realizowany przez Volkswagen Group Logistics i Deutsche Telekom w porcie samochodowym Emden (Niemcy). Port obsługuje ponad milion pojazdów rocznie, a zlokalizowany jest na powierzchni odpowiadającej ponad stu boiskom piłkarskim. Czyni to go kluczowym węzłem w sieci logistycznej Volkswagena.
Dzięki stabilnej łączności 5G, cyfrowemu bliźniakowi przestrzeni operacyjnej oraz automatycznemu sterowaniu pojazdami, udało się zwiększyć efektywność wykorzystania przestrzeni terminalu o 20%. Co więcej, projekt wspiera cele zrównoważonego rozwoju, umożliwiając redukcję emisji CO₂ nawet o 25%. To dowód na to, że sieci kampusowe nie tylko usprawniają operacje, ale też otwierają drogę do bardziej inteligentnej i ekologicznej logistyki.
Więcej na: Deutsche Telekom innovations for automated driving in port logistics
Wdrożenie sieci kampusowych 5G jest rozwiązaniem pozwalającym na wprowadzenie cyfrowej modernizacji firmy z branży TSL, a tym samym zwiększenie jej możliwości operacyjnych. Nie jest to jednak technologia przeznaczona tylko dla największych i najbardziej dochodowych obiektów, jak port w niemieckim Emden na automatyzacji i cyfryzacji operacji mogą zyskać również mniejsze podmioty. Lepsze zarządzanie i większa odporność są bowiem czynnikami uniwersalnymi, podnoszącymi konkurencyjność każdej organizacji.
[1] Rynek transportowy 2024/2025. Wnioski, prognozy, wyzwania


Data publikacji: 09.10.2025







