1-4 minut

Praca przyszłości – 4 podstawowe trendy

Postępująca automatyzacja pracy, osiągnięta między innymi dzięki technologiom informatycznym, przyczyni się do dalszych zmian w obszarze organizacji czasu i miejsca pracy, a także samego charakteru codziennych obowiązków. Na jakie zmiany powinieneś się przygotować?

PRACA ZDALNA – wpływ technologii na naszą pracę

Jednym z najszybciej rozwijających się trendów w pracy jest telecommute, czyli praca zdalna. Niezależnie od tego gdzie jesteś, czy pijesz właśnie kawę w ulubionej kawiarni, siedzisz w domu na kanapie lub czekasz na lotnisku, możesz pozostać w stałym kontakcie ze swoim pracodawcą i klientem. Tryb naszego życia się zmienia się, a nowe technologie wychodzą nam naprzeciw ułatwiając pracę w mobilnym świecie.
Według badań przeprowadzonych przez Intuit, prawie jedna czwarta pracowników amerykańskich firm pracuje zdalnie co najmniej kilka godzin w tygodniu. Jak podaje Wall Street Jurnal, w 2015 roku 67% firm pozwalało na okazjonalną pracę z domu a 38% na stałą pracę w tym trybie.

Nowoczesne organizacje chcąc zwiększyć swoją efektywność oraz zredukować koszty utrzymania, coraz częściej wybierają rozwiązania takie jak Unified Communications. UC pozwala na integracje kanałów komunikacyjnych, zarówno w czasie rzeczywistym (np. komunikatory/chat, informacje o dostępności, videokonferencje) jak i nierzeczywistym (np. poczta głosowa, e-mail, SMS, Fax), co ułatwia przełączanie się między urządzeniami i konfigurowanie połączeń. Telecommute pozwala na tworzenie międzynarodowych, wysoko wyspecjalizowanych zespołów oraz sprawne zarządzanie nimi, co w istotny sposób przekłada się na zyski firm.

AUTOMATYZACJA – usprawnianie pracy

Kluczowym trendem wpływającym na wszystkie obszary pracy jest automatyzacja. Coraz częściej czynności wykonywane przez pracowników umysłowych zostają zredukowane do algorytmów. Podobnie jak wyspecjalizowane roboty, które zrewolucjonizowały procesy produkcji, tak dostępne dzisiaj metody przetwarzania i analizy danych są łatwiejsze, szybsze i bardziej precyzyjne.

Big data oraz real-time processing coraz częściej są traktowane jako kolejny krok usprawniający pracę przedsiębiorstwa. Nie tylko minimalizują one ryzyko związane z błędami ludzkim, ale przede wszystkim pozwalają na sprawniejszą pracę. Specjaliści przewidują, że w tym roku nastąpi ogromy wzrost ilości przetwarzanych danych, dlatego nie należy ignorować tego trendu. Zastosowanie automatyzacji w celu gromadzenia, analizy i eksploatacji danych będzie miało kluczowe znaczenie dla rozwoju nowoczesnych organizacji.

STRUKTURA SIECIOWA – przyszłość organizacji

Eksperci zapowiadają, że przyszłość należy do firm zorganizowanych na wzór sieci, ponieważ tradycyjne, hierarchiczne struktury nie są w stanie sprostać dynamicznym zmianom związanym z koniunkturą rynkową, popytem czy pozyskiwaniem nowych klientów. Struktura sieciowa zapewnia nie tylko wysoką specjalizację pracowników, ale także elastyczność i efektywność funkcjonowania firmy.
Rozwój nowych technologii powoduje, że strukturę sieciową przyjmują już nie tylko młode start-upy, ale i największe światowe korporacje. Przykładem są choćby Shell i BP, które od lat realizują większość procesów biznesowych (w tym także kluczowe dla spółki zadania) za pomocą spółek zewnętrznych.

INTERNET RZECZY – rozwój przedsiębiorstwa

Internet of Things (IoT) jest niewątpliwie jednym z najszybciej rozwijających się sektorów w branży technologicznej. Według najnowszych prognoz International Data Corporation wydatki na IoT wzrosną z 698,6 miliarda dolarów w 2015 roku do prawie 1,3 tryliona w 2019.

Jak podaje Verizon w raporcie „State of the Market: The Internet of Things 2015”, obecnie tylko 10% przedsiębiorstw stosuje Internet Rzeczy. W dobie rosnącej konkurencji wprowadzanie nowych rozwiązań jest jednak niezbędne, aby utrzymać się na rynku. Zgodnie z przewidywaniami, do 2025 roku organizacje niewykorzystujące IoT będą o minimum 10% mniej opłacalne niż ich konkurenci.

Organizacja, w której liczba połączonych ze sobą urządzeń stale rośnie (wliczając w to nie tylko urządzenia mobilne, ale także ekspres do kawy, oświetlenie, ochronę czy klimatyzację) stawia przed pracownikami nowe wyzwania. Szczególnie istotne są tutaj kompetencje kadry zarządzającej, ponieważ dostosowanie do zmian wymaga przede wszystkim nowej infrastruktury oraz przedefiniowania strategii zarządzania.

PRZYSZŁOŚĆ ORGANIZACJI

Ostatnie 40 lat w rozwoju technologii doprowadziło do poważnych zmian w sposobach wykonywania codziennych obowiązków. Upowszechniła się telepraca, a także różne formy globalnego współdziałania.
Dynamiczny rozwój technologii usprawnia wykonywanie codziennych obowiązków, jednak równocześnie wymaga szybkiego dostosowania się do zmian i nabywania wciąż nowych kompetencji. Aby zdobyć przewagę nie wystarczy już tylko skupiać się na bieżących rozwiązaniach, ale należy również z odpowiednim wyprzedzeniem planować kolejne kroki i inwestować w rozwiązania IT.


Źródła:
http://www.networkcomputing.com/networking/5-things-your-network-needs-2016/1661671374
http://www.verizonenterprise.com/resources/reports/rp_state-of-market-the-market-the-internet-of-things-2015_en_xg.pdf
http://www.networkcomputing.com/internet-things/internet-things-startups-pushing-limits-innovation/1939670102
http://www.fastcompany.com/3048953/the-future-of-work/5-ways-to-make-working-remotely-actually-work

Data publikacji: 25.02.2016

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail