2-5 minut

Czy wiesz gdzie są Twoi klienci?

Technologie pozwalające na lokalizacje użytkowników sieci komórkowych, dają przedsiębiorstwom ogromne możliwości. Z jednej strony umożliwiają dotarcie do właściwej grupy osób z dobrze dobranym  przekazem marketingowym,  z drugiej zaś ułatwiają podjęcie decyzji o wyborze  najlepszej lokalizacji nowej inwestycji, np. związanej z otwarciem kolejnego oddziału banku, restauracji, czy innego punktu usługowego.

Oferowane przez operatorów usługi geotargetowania w komunikacji SMS i MMS pozwalają na prowadzenie działań podobnych do tych, jakie oferują aplikacje korzystające z lokalizacji GPS. Przewagą geotargetowania opartego o infrastrukturę operatorów (stacje bazowe) jest znacznie szersze dotarcie do grupy docelowej. Rozwiązania te nie mają bowiem ograniczeń rozwiązań alternatywnych jeśli chodzi o zasięg – femtokomórki, beacony, czy też dostępność użytkowników – aplikacje mobilne informujące o naszej lokalizacji.

Reklama na telefonach komórkowych – w odpowiednim miejscu, czasie i do właściwych osób 

Aby użytkownik mógł otrzymać przekaz – reklamę mobilną – nie musi posiadać smartphone’a, połączenia z internetem czy aplikacji mobilnych, które mają dostęp do naszej lokalizacji gps, a jedynie zwykły telefon. Dzięki temu możliwe są różne formaty reklamowe, w postaci komunikatów SMS, MMS. W przypadku użytkowników bardziej zaawansowanych modeli telefonów możliwe są także reklamy banerowe w aplikacji mobilnej firmy, która ją stworzyła. Inną alternatywą jest reklama, która jest wyświetlana w momencie logowania się do bezpłatnej sieci WiFi, np. w galerii handlowej. Na stronie logowania zazwyczaj pojawia się reklama w formie banerów.

Z usług geotargetowania, które umożliwiają precyzyjne dotarcie z reklamą mobilną do właściwych odbiorców,  we właściwym miejscu i czasie, korzystają najczęściej agencje reklamowe, domeny mediowe, ale również firmy bezpośrednio.  Jak wygląda współpraca z operatorem telefonii komórkowej? Agencja lub klient określa dokładne współrzędne geograficzne  miejsca, w  którym chciałby prowadzić mobilną kampanie reklamową. Operator sprawdza, które stacje bazowe są najbliżej wskazanego obszaru a następnie wybiera strefę – 100, 500 metrów – w obrębie której kampania jest aktywowana. Ostatni etap przygotowania kampanii mobilnej to wybór grupy osób o wybranym profilu. Mogą to być np. mężczyźni w wieku 35-45 lat. Możliwe jest również wskazanie pory dostarczenia komunikatu, np. godzinach od 12.00 do 14.00.

Reklama mobilna oparta o geotargetowanie ma bardzo dużą skuteczność. Jedna z sieci restauracji przygotowała promocję polegającą na zaoferowaniu 50 proc. zniżki na aktualne menu w wybranych godzinach. Przy zamówieniu klient musiał jedynie powołać się na hasło i pokazać wysłany do niego komunikat SMS/MMS. W efekcie ruch w lokalach tej sieci restauracji – w godzinach 11:00-14:00 – wzrósł o ponad 13%.

Inny przykład skutecznej reklamy mobilnej dotyczy producenta samochodów marki Premium. Jedna z sieci salonów samochodowych zdecydowała się na wyprzedaż modelu. Jego koszt znacznie obniżono. Kierownictwo firmy wybrało grupę docelową, która mogłyby być zainteresowana zakupem. Były to osoby, które płacą duże rachunki telefoniczne i korzystają z high-end’owych telefonów. Wraz z operatorem wyznaczono wokół salonów obszary określające zasięg działania promocji. Po znalezieniu się w ich zasięgu, do określonego typu użytkowników telefonii komórkowej wysyłano informację o rabacie wraz z zaproszeniem na jazdę próbną. W ciągu 4 dni na jazdę wyprzedawanym modelem samochodu umówiło się 35 zainteresowanych osób.

 Zobacz jak reklama mobilna może pomóc Twojej firmie

Wsparcie decyzji o przyszłej inwestycji

Dane lokalizacyjne cieszą się bardzo dużą popularnością zwłaszcza firm, które posiadają duże sieci placówek takich, jak banki, sieci handlowe, czy sieci restauracji. Co ciekawe, tego typu firmy często dane lokalizacyjne łączą z informacjami ze swoich systemów sprzedażowych. Dzięki temu łatwiej podjąć im decyzję o otwarciu nowej placówki. Dane geolokalizacyjne mogą zasilić systemy analityczne – także Big Data – klientów końcowych. W takim przypadku operatorzy mogą przygotować ściśle określony rodzaj interesujących danych.

W jaki sposób można wykorzystać dane o przemieszczaniu się użytkowników? Przykładowo, gdy okazuje się, że restauracja w danym miejscu ma 150 proc. obłożenie i nałożymy na to tzw. potencjał geolokalizacyjny, to sensowną może okazać się decyzja o otwarciu w tej samej okolicy drugiego lokalu. Potencjał lokalizacyjny to informacja o tym, czy interesująca nas grupa klientów często przebywa w miejscu, które rozważamy pod inwestycję.

Jakiego typu dane geolokalizacyjne można analizować? Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi informacje o lokalizacji użytkowników telefonii komórkowej muszą być zagregowane i zanonimizowane. W procesie tym nie schodzi się do grupy poniżej 5 osób. Informacje nie dotyczą więc konkretnych osób. Dodatkowo przekazywane są tylko te  dane, na które wyrazili zgodę użytkownicy.


Pamiętajmy

Geotargetowanie jest najbardziej dokładne w dużych miastach, gdzie lokalizację użytkowników można określić z dokładnością mniejsza nawet niż 100  metrów. Spowodowane jest to tym, że na ich terenie znacznie większa jest liczba stacji bazowych BTS zainstalowanych przez operatorów. W Bieszczadach ta dokładność jest nie większa niż kilka kilometrów. Jeszcze dokładniejsza jest lokalizacja w obrębie galerii handlowych, gdzie można ograniczyć ją do niej samej dzięki zamontowaniu wewnętrznej stacji bazowej. Warto też wiedzieć, że w dużych miastach analizować można nie tylko lokalizację użytkowników sieci telefonii komórkowej, ale także badać ich przepływy, czyli trasy, którymi się poruszają. Coraz większa popularność smartfonów pozwala na przekazywanie zainteresowanym geolokalizacją przedsiębiorcom coraz bardziej szczegółowych danych.

Reklama Mobilna

Ten artykuł dotyczy produktu

Reklama Mobilna

Przejdź do produktu

Data publikacji: 18.05.2016

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail