8-11 minut

ESG to dziś część DNA każdej konkurencyjnej firmy

Mylił się każdy, kto uważał, że ESG to chwilowy trend bądź jedynie element strategii wizerunkowej największych marek. Do 2025 roku obowiązek raportowania celów i osiągnięć związanych z kwestiami środowiskowymi, społecznymi oraz ładem korporacyjnym obejmie bezpośrednio ponad 4000 dużych firm w Polsce, a pośrednio — trudną do oszacowania liczbę ich partnerów biznesowych i podwykonawców z sektora MŚP. Jednak wdrażanie standardów ESG to dla przedsiębiorstw oraz całej gospodarki przede wszystkim realne zyski: okazuje się, że firmy stawiające na zrównoważony rozwój osiągnęły w ciągu ostatnich lat dwukrotnie lepsze wyniki sprzedaży usług i towarów.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
  1. JAKIE KORZYŚCI DLA FIRM I KONSUMENTÓW WYNIKAJĄ Z WDRAŻANIA STANDARDÓW ESG?
  2. JAKIE ZYSKI Z IMPLEMENTACJI ROZWIĄZAŃ I TECHNOLOGII ESG CZERPAĆ MOŻE BIZNES, LOKALNE SPOŁECZNOŚCI I CAŁA GOSPODARKA?
  3. KOGO I KIEDY OBEJMIE KONIECZNOŚĆ RAPORTOWANIA ESG?
  4. DLACZEGO RAPORTOWANIE ESG TO SZANSA, A NIE TYLKO OBOWIĄZEK?
  5. JAKIE STANDARDY ESG WYZNACZAJĄ NAJWIĘKSI, GLOBALNI GRACZE NA RYNKU?

Nie ulega wątpliwości, że strategia ESG (ang. environmental, social and corporate governance), to obecnie „must have” dla każdej firmy, która chce się liczyć na rynku. Inwestowanie w ESG buduje długoterminową wartość marki w oczach klientów i inwestorów, którzy coraz częściej wymagają od przedsiębiorców, by działali zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Choć istotną rolę w upowszechnianiu standardów EGS w polskim biznesie odgrywają unijne dyrektywy i wymogi z nich wynikające, to kluczowa jest „pozytywna presja” ze strony konsumentów i rynkowej konkurencji. Przez ostatnie dekady jako społeczeństwo bardzo dojrzeliśmy – kupując produkty czy usługi, nie kierujemy się jedynie ich ceną, ale wizerunkiem ich producenta oraz jego wartościami. Do tego wdrażanie standardów ESG wiąże się z konkretnymi zyskami: zarówno dla poszczególnych organizacji, jak i szerzej: gospodarki i lokalnych społeczności.

Zielony impuls rozwojowy dla biznesu

Liczby nie kłamią — stąd w dyskusji o celowości wdrażania standardów ESG przez biznes, również ten średni i mały, warto przyjrzeć się badaniom przeprowadzanym wśród przedsiębiorców oraz inwestorów. Wynika z nich, że firmy, które w ciągu ostatnich lat wdrożyły zasady ESG, odnotowały wyższe przychody, uzyskały większe dofinansowania i utrzymały więcej klientów niż te, które nie podjęły takich działań. Przedsiębiorstwa angażujące się w obszar ESG osiągnęły w ciągu trzech lat dwukrotnie lepsze wyniki sprzedaży usług i towarów: ich zyski wzrosły o 9,1 proc., a przychody o 9,7 proc.[1]

Z kolei według raportu PwC standardy ESG stanowią obecnie kwestię decydującą dla największych inwestorów na całym świecie. Wśród ankietowanych inwestorów niemal połowa (49 proc.) zadeklarowała chęć wycofania się ze spółek, które nie podejmują wystarczających działań w kwestiach ESG. 79 proc. stwierdziło z kolei, że sposób, w jaki firma zarządza ryzykiem i szansami ESG, jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych[2].

Prosta, biznesowa kalkulacja sprawia, że już teraz firmy wręcz prześcigają się w docieraniu do potencjalnych klientów i partnerów biznesowych z przekazem, że spełniają kryteria ESG. Stanowi to bowiem aktualnie niezbędny element w budowaniu pozytywnego wizerunku i zaufania do konkretnych marek. W przypadku ESG nie pytamy więc >>czy?<<, ale >>jak, kiedy i jak efektywnie?>>. A to od sprawności i szybkości w dostosowywaniu się do tych wymogów naszych firm zależy konkurencyjność polskiej i unijnej gospodarki.

Wdrażanie technologii i rozwiązań „smart” wiąże się również z konkretnymi oszczędnościami dla firm i instytucji. Chociażby inteligentne systemy zarządzania mediami, pozwalające na nieustanny monitoring wszystkich instalacji w danym budynku i możliwość szybkiego zlokalizowania awarii, przynoszą „ulgę” nie tylko środowisku naturalnemu, ale także budżetowi: przedsiębiorstwa, urzędu, szpitala czy szkoły. Dzięki wykorzystaniu tej technologii na głównych węzłach w dwóch obiektach o podobnych parametrach (kubaturze, charakterystyce energetycznej budynku, liczbie użytkowników etc.) możliwe staje się określenie różnic w zużyciu poszczególnych mediów – wody, ciepła, gazu. W efekcie osoby zarządzające daną placówką nie tylko otrzymują szczegółowe informacje na temat części składowych swoich rachunków, ale również mogą podjąć kroki w celu ograniczenia zużycia, a często i nieracjonalnego wykorzystania, tak kosztownych dziś mediów[3].

Korzyściom z implementacji technologii wspierających zrównoważony rozwój warto także przyjrzeć się z szerszej perspektywy, chociażby całych metropolii. Coraz większa częstotliwość  susz, gwałtownych burz i fali upałów, związana ze zmianami klimatycznymi: to obecnie główne wyzwanie stojące przed miastami nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Komfort i bezpieczeństwo milionów ich mieszkańców w coraz większym stopniu zależą od efektywnego wdrażania przez lokalne samorządy innowacyjnych systemów ostrzegawczych, planów ewakuacyjnych, czy inwestycji w infrastrukturę odporną na skutki ekstremalnej pogody. Równie ważnym zadaniem dla ośrodków miejskich pozostaje zrównoważone zarządzanie energią i zasobami, w tym wodnymi, czy efektywny recykling[4]. W praktyce idea „smart city” oznacza wykorzystanie nowoczesnych technologii w służbie mieszkańców miast. Inteligentne czujniki monitorujące jakość powietrza czy wody, systemy kierowania ruchem i lokalizowania wolnych miejsc parkingowych czy opomiarowanie zużycia mediów w obiektach użyteczności publicznej są rozwiązaniami, które stopniowo stają się integralnymi elementami każdego nowoczesnego, przyjaznego, bezpiecznego ośrodka miejskiego. 

„W T‑Mobile postrzegamy ESG nie jako zobowiązanie, ale jako szansę na prowadzenie działalności w sposób, który przysłuży się zarówno planecie, społeczeństwu jak i biznesowi. Działamy zatem w trosce o planetę, społeczeństwo, angażując cały nasz łańcuch dostaw, jak również pracowników. Z drugiej strony pomagamy innym realizować cele ESG, m.in. oferując szereg produktów z kategorii smart cities. I takie holistyczne podejście jest tutaj kluczowe” – przekonuje Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i ESG, T‑Mobile.[5]

Z jeszcze szerszego, geopolitycznego punktu widzenia nawet najbardziej zjednoczonej Europie coraz trudniej będzie konkurować cenami czy masowością produkcji z dynamicznie rosnącymi, globalnymi mocarstwami, jak Chiny czy Indie.  

Raportowanie ESG – coś więcej niż kolejny dokument

Już wkrótce raportowanie ESG przez polskie firmy nabierze jeszcze bardziej realnego kształtu dla ze względu na obowiązki nakładane przez CSRD, unijną dyrektywę w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Czasu na jej wdrożenie nie pozostało wiele: państwa członkowskie Wspólnoty musiały implementować odpowiednie przepisy do 6 lipca tego roku[6].

Zgodnie z dyrektywą CSRD, firmy będą przedstawiać w swoich sprawozdaniach z działalności informacje związane z trzema obszarami: kwestiami środowiskowymi, społecznymi i prawami człowieka oraz ładem korporacyjnym.

Teoretycznie pod koniec procesu implementacyjnego dyrektywy, obowiązkiem raportowania ESG objęte mają być wszystkie firmy zatrudniające ponad 250 pracowników oraz spełniające jeden z następujących kryteriów: suma bilansowa przekraczająca 50 mln euro, albo przychody netto ze sprzedaży przekraczające 25 mln euro. Dodatkowo od 2027 r. (sprawozdania obejmujące rok obrotowy 2026) nowe zasady będą miały już zastosowanie również do małych i średnich przedsiębiorstw notowanych na rynkach regulowanych na giełdzie. 

Jednak publikacja samych danych nie wystarczy: mają one stanowić zaledwie podstawę do tworzenia kompleksowych strategii przedsiębiorstw zmierzających do łagodzenia negatywnego wpływu wynikającego z prowadzonej działalności, również z uwzględnieniem istniejącego łańcucha dostaw takiego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że nawet te firmy, które nie kwalifikują się do obowiązkowego informowania o przestrzeganiu standardów EGS, będą do tego mobilizowane przez swych większych partnerów biznesowych. W konsekwencji praktyka ta w perspektywie najbliższych kilku lat stanie się „złotym standardem” właściwie każdej branży.

Sceptycy mogą uznawać raportowanie ESG za przykład kolejnego, biurokratycznego obowiązku nakładanego na firmy, jednak warto spojrzeć na to z innej perspektywy: tworzenie takich dokumentów pozwoli kreować w firmie nowe pomysły biznesowe i obserwować, jak przedsiębiorstwo ewoluuje. Z kolei porównywanie się z innymi liderami rynku oznacza możliwość zaadoptowania optymalnych i racjonalnych rozwiązań oraz narzędzi, jakimi posługuje się konkurencja[7].

Globalni gracze wyznaczają najwyższe standardy

Raporty i strategie ESG dla największych i najbardziej doświadczonych firm nie są odkryciem: już od pewnego czasu marki komunikują w ten sposób swoje osiągnięcia oraz cele zarówno klientom, jak i całemu otoczeniu biznesowemu. Mogą one stanowić wzór dla tych podmiotów, które dopiero przymierzają się do opracowania autorskich dokumentów. Jedną z takich firm, z racji olbrzymiej skali swojej działalności (ponad 12,5 mln klientów, 6,6 mld zł przychodu, obejmowanie zasięgiem sieci LTE 99,8 proc. powierzchni kraju – dane za rok 2022) jest marka T‑Mobile[8].

Przedstawiony raport nawiązuje do długofalowej strategii rozwojowej firmy, koncentrującej się wokół kilku kluczowych, nieodległych czasowo od teraźniejszości dat: już w 2025 roku T‑Mobile zamierza osiągnąć neutralność w zakresie emisji własnych. 5 lat później planowane jest osiągnięcie całkowitego obiegu zamkniętego wszystkich produktów. Z kolei pełna neutralność klimatyczna to cel na rok 2040 — dekadę wcześniej niż zakłada polityka klimatyczna UE.

Działania firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju pogrupowane są w dwa, główne bloki: Good Magneta (odpowiedzialność w stosunku do społeczeństwa, w tym troska o cyfrowe włączenie ) oraz Green Magneta (aktywność przyjazna środowisku naturalnemu i klimatowi).

 „Musimy pamiętać o podstawie naszego biznesu – dostarczamy usługi, technologię i jesteśmy odpowiedzialni za to, jak wpłyną one na społeczeństwo. Dlatego chcemy mówić przede wszystkim o dwóch kwestiach. Po pierwsze, zadbać o tych, których technologia onieśmiela, czyli o seniorach. A po drugie, o tych, którzy czasami znają ją aż za dobrze – czyli o najmłodszych użytkownikach – i troszczyć się o ich bezpieczeństwo” – czytamy w raporcie.

Cyfrowa odpowiedzialność marki to między innymi akcja „Sieć Pokoleń”, w ramach której firma przekazała domom seniora oraz domom opieki społecznej w całej Polsce sprzęt umożliwiający im dostęp do Internetu. Najstarsi użytkownicy otrzymali także bezpłatny dostęp do przygotowanego specjalnie dla nich kursu „Cyfrowy świat dla każdego”, w którym krok po kroku wyjaśnione zostały najważniejsze pojęcia związane z obsługą komputera, korzystaniem z Internetu oraz bezpieczeństwem w sieci. Dla osób, które miały dodatkowe pytania, zorganizowano także konsultacje telefoniczne z pracownikami naszej infolinii.

„Naszym celem w T-Mobile Polska jest taki sposób prowadzenia biznesu, by nie zapominać o społecznym aspekcie działalności naszej firmy. Wiemy, jak ważni są dla nas ludzie – nasi pracownicy, klienci, lokalne społeczności czy osoby potrzebujące. Nasze działania społeczne kierujemy do szerokiego grona interesariuszy. Pomagają nam w tym również nasi pracownicy, którzy dzięki aktywnej postawie, angażują się zarówno w poszukiwanie potrzebujących, jak i w samą pomoc” – tłumaczą autorzy raportu.

Znaczna część raportu poświęcona jest także kwestiom środowiskowym: w ramach realizacji celów klimatycznych i dążenia do neutralności klimatycznej T‑Mobile inwestuje m.in. w zakup energii z OZE, wymianę pojazdów służbowych na hybrydowe i elektryczne, montaż instalacji fotowoltaicznych.

„Podejmujemy działania, które uczynią planetę bardziej przyjaznym miejscem dla przyszłych pokoleń i pozwolą spłacić zaciągnięty w stosunku do niej kredyt. A jego odsetki rosną w tak szybkim tempie, że musimy stawiać sobie w tym obszarze ambitne cele. Nasze zobowiązanie w trosce o klimat to osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2040 roku” – czytamy w dokumencie.

Raport prezentuje również dane szczegółowe dane finansowe firmy oraz prowadzoną politykę korporacyjną, uwzględniającąm.in. szacunek dla różnorodności i równouprawnienie, walkę z dyskryminacją, sprawiedliwy oraz transparentny system płacowy, działania na rzecz dostępności dla osób z niepełnosprawnością.

ESG to nowa rzeczywistość, w której prędzej czy później odnaleźć się będą musiały polskie firmy i instytucje. Oczywiście konieczność raportowania ESG czy zmiany dotychczasowej strategii firmy oznaczają dodatkowe koszty, ale finalnie rewolucja ta przyniesie widoczne podwyższenie standardu pracy i jakości produktów, na czym skorzystają wszystkie podmioty na rynku – właściciele firm, ich pracownicy, konsumenci.

[1] https://moorepolska.pl/esg-w-nowoczesnym-biznesie-budowanie-zrownowazonej-przyszlosci/

[2] https://www.pwc.pl/pl/esg.html

[3] https://biznes.t-mobile.pl/pl/produkty-i-uslugi/iot-smart-city-i-big-data/internet-rzeczy-iot

[4] https://www.money.pl/gospodarka/jak-technologie-smart-cities-wspieraja-zrownowazony-rozwoj-i-strategie-esg-w-miastach-7034561186695936a.html?utm_source=linkedin.com&utm_medium=content&utm_campaign=connectivity&utm_content=smart_cities_zrownowazony_rozwoj_06_2024

[5] https://www.money.pl/gospodarka/jak-technologie-smart-cities-wspieraja-zrownowazony-rozwoj-i-strategie-esg-w-miastach-7034561186695936a.html?utm_source=linkedin.com&utm_medium=content&utm_campaign=connectivity&utm_content=smart_cities_zrownowazony_rozwoj_06_2024

[6] https://www.wnp.pl/zielona-firma/firmy-a-esg-jeszcze-jeden-raport-ktory-trzeba-stworzyc-czy-szansa-rozwoju,839537.html

[7] https://www.prawo.pl/biznes/raportowanie-esg-w-polsce-obowiazki-dla-firm-od-lipca,526612.html

[8] https://raport-t-mobile-polska.pl/

Internet rzeczy (IoT)

Ten artykuł dotyczy produktu

Internet rzeczy (IoT)

Przejdź do produktu

Data publikacji: 31.07.2024

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail