4-7 minut

Tworzenie kopii zapasowych danych, ściągawka dla administratorów

Przestój w działaniu firmy związany z utratą danych to poważne zagrożenie dla każdej organizacji. Nawet chwilowa niedostępność systemów przekłada się na wymierne skutki finansowe, dlatego tak ważne jest sprawne i skuteczne odtwarzanie utraconych danych. Tworzenie kopii zapasowych jest jedynym skutecznym sposobem, by uchronić dane przed ich bezpowrotną utratą.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. NA CZYM POLEGA REGUŁA 3-2-1?
  2. NA JAKIE ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z UTRATĄ DANYCH NALEŻY ZWRÓCIĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ?
  3. CZY WSZYSTKIE DANE POWINNY PODLEGAĆ BACKUPOWI?
  4. DLACZEGO W PRZYPADKU KONIECZNOŚCI ODZYSKANIA UTRACONYCH DANYCH Z USZKODZONEGO DYSKU NALEŻY POWIERZYĆ TO ZADANIE WYSPECJALIZOWANEJ FIRMIE?
  5. NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS PRZYWRACANIA SYSTEMÓW PO AWARII?

Awarie wiążące się z utratą danych mogą być spowodowane przyczynami naturalnymi np. problemami sprzętowymi, ale czasami są też skutkiem ataku na system informatyczny spowodowany np. złośliwym oprogramowaniem malware. Nakłady na poprawę ochrony przed cyberatakami są więc także wydatkami, które pozwolą firmie zapobiegać utracie danych i konieczności przywracania ich z kopii zapasowych.

Należy przestrzegać reguły 3-2-1

Reguła 3-2-1 to jedna z podstawowych zasad dotyczących tworzenia kopii zapasowych. Nakazuje ona tworzyć 3 kopie danych na co najmniej 2 różnych urządzeniach lub mediach służących do przechowywania danych, przy czym jedną z kopii należy przechowywać poza biurem firmy. Wsparcie w przechowywaniu kopii firmowej może zapewnić operator telekomunikacyjny. Usługi tworzenia i odtwarzania kopii zapasowych serwerów fizycznych lub maszyn wirtualnych zapewnia m.in. T-Mobile w ramach kompleksowej usługi Data Center oferując odzyskiwanie danych w zdalnych lokalizacjach z wykorzystaniem bardzo szybkich łączy światłowodowych.

Dobierz bezpieczne i szybkie łącze do tworzenia i odtwarzania danych z kopii zapasowej

Ważnym aspektem jest dobór rozwiązania z odpowiednio szybkim transferem danych, co ma kluczowe znaczenie nie tylko podczas wykonywania kopii zapasowych, ale zwłaszcza odzyskiwania informacji po awarii. Najwydajniejszym obecnie rozwiązaniem na rynku jest oferowana m.in. przez T-Mobile Lambda. Takie łącze dedykowane typu punkt – punkt pozwoli także ograniczyć koszty usług, bo klient ponosi jedynie koszty stałej opłaty abonamentowej. Jeśli natomiast korzysta z chmury i rozwiązań takich jak np. DropBox czy Google Backup and Sync, wówczas bardzo często ponosi także opłaty za transfer danych przesyłanych podczas tworzenia i odtwarzanych kopii. Opłaty te, zwłaszcza za odtworzenie, są bardzo wysokie. W efekcie koszt pobrania danych z chmury po awarii może okazać się dość spory. Łącze typu punkt – punkt pozwala także uzyskać jakość transmisji gwarantowaną przez umowę SLA, zapewnia poufność przesyłanych tą drogą informacji, co daje wyraźną przewagę nad rozwiązaniami bazującymi na współdzielonym Internecie.

Dodatkowo w planach DR należy uwzględnić czynnik ludzki związany z użytkownikami, a także administratorami, którzy mogą popełniać błędy np. podczas czynności tworzenia/odzyskiwania backupu.

Uwagę trzeba skupić na tym, co najważniejsze

Najwięcej uwagi należy poświęcać problemom najczęstszym. Oznacza to, że w pierwszej kolejności warto uwzględnić przyczyny utraty danych związane z awariami dysków, bo to awarie tych urządzeń są najczęstszym źródłem problemów. Jak twierdzi dostawca dysków twardych, firma Seagate, każdego tygodnia awarii ulega aż 140 tys. tych urządzeń1 . Na szczęście uszkodzenie dysku nie musi oznaczać tragedii, o ile mamy dostęp do backupu. Czasami jednak, w wyniku splotu niekorzystnych wydarzeń, może się okazać, że nie dysponujemy działającą kopią danych i jedyną możliwością odzyskania cennych informacji jest wydobycie ich z uszkodzonego dysku. W takiej sytuacji, co do zasady, należy przesyłać taki dysk wyspecjalizowanej firmie zajmującej się odzyskiwaniem danych.

Do kluczowych kwestii związanych z tworzeniem backupu i odzyskiwaniem informacji z kopii zapasowych należy regularne testowanie poprawności procesu odzyskiwania danych z backupu, o czym często się zapomina. Niezwykle istotne jest także utrzymywanie porządku w plikach i nośnikach backupu. W chwili stresu przywrócenie niewłaściwej kopii lub nadpisanie kopii danych pogłębi kryzys. Porządek, czyli czytelna numeracja backupów, właściwe oznakowanie kopii zapasowych, ułatwiają prawidłowe reagowanie w chwili stresu.

Rozważne przydzielanie zasobów do backupu

Zarówno tworzenie backupu całej zawartości dysków twardych użytkowników, jak i wydzielenie do tego celu zaledwie kilku folderów w całej organizacji to dwie skrajności, których trzeba unikać. Dane firmowe należy traktować w sposób wybiórczy. Nie wszystko powinno podlegać backupowi, ale nie należy też przesadzać w drugą stronę, czyli że tylko chronimy tylko najcenniejsze zasoby. Bieżące pliki użytkowników także powinny podlegać zapisowi na nośniku pozwalającym odzyskać je w przypadku awarii. Decyzję o tym, co podlega backupowi należy podejmować w oparciu o analizę: ile kosztuje nas utrata tych danych. Jeżeli ich utrata nic nas nie kosztuje, bo są one przechowywane w innych miejscach lub są to dane wtórne i można je pozyskać z innych systemów to należy je pominąć przy backupie. Co do zasady, lepiej jest jednak przechowywać w backupie za dużo, niż za mało.

Eliminacja pojedynczych punktów awarii

Cały system tworzenia backupu opiera się na zasadzie eliminacji pojedynczych punktów awarii. Mówi o tym m.in. wspomniana już zasada 3-2-1, ale także przekłada się ona na system ochrony danych w dysku (RAID), dzięki któremu awaria jednego nośnika danych nie powoduje jeszcze utraty informacji. Myśląc o backupie i tworząc plany Disaster Recovery należy w każdym momencie pamiętać o tej zasadzie i zadawać sobie pytanie: co się wydarzy jeżeli ten konkretny system zawiedzie, co będzie jeżeli zawiedzie to urządzenie? Czy mamy gotowe rozwiązanie na wypadek jeżeli zrealizuje się taki scenariusz? Zasada ta dotyczy także ludzi: każdy z administratorów powinien posiadać zastępcę, który podejmie jego obowiązki, jeżeli wydarzy się coś nieprzewidzianego.

Powrót do normalności po awarii też powinien być objęty planem DR

W planach DR należy uwzględnić nie tylko przejście na zasoby rezerwowe, ale także scenariusz powrotu do „normalności”. Plan DR powinien obejmować również okres już po odzyskaniu danych, w którym uruchamiamy ponownie biuro z nową infrastrukturą i nowymi urządzeniami, jeżeli doszło do ich uszkodzenia. Czasami, w wyniku różnych zdarzeń, serwer backupowy staje się serwerem podstawowym. Należy wówczas zadbać o nowy backup jak najszybciej i wykonywać kopie zapasowe aktualnego serwera.

Podsumowanie

Przypomnijmy najważniejsze wskazówki dla administratorów dotyczące tworzenia kopii zapasowych danych:

  • Reguła 3-2-1 mówi o tym, że należy tworzyć 3 kopie danych na co najmniej 2 różnych urządzeniach lub mediach służących do przechowywania danych, przy czym jedną z kopii należy przechowywać poza biurem firmy.
  • Awarie dysków twardych stanowią najczęstszą przyczynę sięgania po backup i dlatego sprawnemu usuwaniu tego typu awarii należy poświęcić najwięcej uwagi
  • Decyzję o tym, co podlega backupowi należy podejmować w oparciu o analizę: ile kosztuje nas utrata tych danych
  • Niezwykle istotne jest także utrzymywanie porządku w plikach i nośnikach backupu
  • W planach DR należy uwzględnić nie tylko przejście na zasoby rezerwowe, ale także scenariusz powrotu do „normalności”, czyli odzyskanie podstawowych zasobów

1 https://blog.seagate.com/consumers/tips-for-what-to-do-if-your-hard-drive-fails/

Kolokacja Serwerów

Ten artykuł dotyczy produktu

Kolokacja Serwerów

Przejdź do produktu
Backup

Ten artykuł dotyczy produktu

Backup

Przejdź do produktu
Transmisja danych

Ten artykuł dotyczy produktu

Transmisja danych

Przejdź do produktu

Data publikacji: 06.08.2019

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail