2-5 minut

Stacja paliw 3.0 dzięki IoT

IoT (Internet of Things) jako rozwiązanie biznesowe jest nie tylko ciekawostką ze świata startupów, ale trendem zauważalnym w działalności wielkich koncernów. Na przykład branża paliwowa coraz śmielej w skali globalnej zaczyna korzystać z rozwiązań modelu M2M/SIM.

W Polsce działa ponad 6,6 tyś stacji paliw 1. Konkurencja w tym segmencie rynku jest duża, a metodami zdobywania i utrzymywania klientów są promocje paliw, programy z punktami lojalnościowymi, szeroki asortyment retail na stacjach i mała gastronomia. Teraz konkurujące firmy paliwowe zaczynają skupiać uwagę na możliwościach jakie niesie ze sobą technologia IoT (pol. Internet Rzeczy). Dzięki podłączeniu do sieci internetowej setek mikroprocesorów komunikujących się platformą zbiorczą na zasadzie M2M (Machine to Machine), można lepiej zarządzać infrastrukturą firmy – od sprzedaży detalicznej, po podziemne zbiorniki z paliwem. A to oznacza większą rentowność biznesu.

Krok przed wszystkimi

Z rozwiązań stacji paliwowych, które zmierzają do modelu 3.0, czyli pełnego usieciowienia, biznes korzysta już w rozwiniętych krajach Europy, jak chociażby w Danii, Austrii (stacje Statoil), czy Szwajcarii. W tym ostatnim kraju wiodący operatorzy komórkowi we współpracy z firmami IT dostarczyli koncernom paliwowym narzędzie do monitorowania instalacji w punktach sprzedaży wg modelu M2M. Np. szwajcarska firma Sensile Technologies z siedzibą w Morges, pionier w przemysłowym IoT, instaluje na zbiornikach oraz instalacjach paliwowych/gazu czujniki wysyłające informacje do chmury danych, gdzie są automatycznie analizowane. W tych rozwiązaniach obecnie są już dostępne technologie 3G/4G, które stają się podstawą globalnej sieci IoT przemysłowego.

Co warto zauważyć, M2M w branży paliwowej jest już nie tylko eksperymentem, na jaki pozwalają sobie wysoko rozwinięte gospodarki i społeczeństwa Europy. Tylko wspomniana firma dostarczyła na całym świecie minimum 60 tys. (w 60 krajach) czujników poziomu paliwa w podziemnych zbiornikach stacji benzynowych 2.
Największą korzyścią jaką zyskują firmy jest optymalizacja kursów cystern do stacji, a także monitoring zasobów stacji i producenta. Co się z tym łączy? Znając faktyczny stan paliw w obrocie, można optymalizować wielkość produkcji. Idą za tym oszczędności na energii, amortyzacji floty samochodowej oraz prestiż ekologicznej firmy, która eliminując zbędne przejazdy, ogranicza emisje CO2 do atmosfery.

 

Model działania systemu kontroli

Jakość

Prestiż ten związany jest też z jakością paliw sprzedawanych na stacjach, (w tym franczyzowych). Dzięki czujnikom umieszczonym pod ziemią, z czym się wiąże głębsza penetracja sygnału GSM, firma prowadzi rzeczywistą kontrolę nad jakością paliw, a przez to utrzymuje zadowolenie klienta. Do tego dochodzi też monitorowanie stanu technicznego urządzeń na stacjach, np. pistoletów przy dystrybutorach.

System taki, dbający o całą infrastrukturę pojedynczej stacji oraz ich sieci, staje się w ten sposób elementem nowoczesnego zarządzania firmą. Zbudowany z ogólnopolskim operatorem GSM – dostawcą oprogramowania, connectivity, kart SIM, gwarantuje jednorodne rozwiązanie, tani serwis, lepsze utrzymanie całości i optymalną współpracę chociażby przy rozbudowie funkcjonalności IoT – M2M/SIM.

Retail

Systemy nadzoru procesów biznesowych w ramach IoT wpływają na jakość obsługi klientów także w inny, nie mniej ważny sposób. Tzn. mogą polepszyć wyniki sprzedaży gastronomii i sklepu zlokalizowanego na terenie stacji benzynowej. Ten segment rynku – convenience store – rozwija się teraz w tempie błyskawicznym. Dodatkowo możliwość wprowadzenia zakaz handlu w niedziele prawdopodobnie spowoduje kolejny skok sprzedaży podstawowych artykułów na stacjach benzynowych.
Konkretnie, zastosowanie rozwiązań M2M w tej części biznesu paliwowego pozwoli na optymalizację sprzedaży. Dzięki mikroprocesorom podłączonym do sieci GSM właściciel stacji będzie kontrolował zapasy towarów i przyśpieszał ich uzupełnianie. IoT wspiera się tu o technologię sieciową Narrowband, o której już pisaliśmy. Poza tym zyskuje się możliwość wpływania na zachowania konsumenckie przez zastosowanie rozwiązań cyfrowych ekranów z czym także zapoznaliśmy Czytelników.

Wszystkie opisane powyżej rozwiązania i ich funkcjonalności oznaczają skuteczne zarządzanie nawet najmniejszymi parametrami dużych sieci – w tym przypadku pojedynczej stacji benzynowej . Przekłada się to całościowo na koszty działalności, oraz jakość obsługi klienta, czyli na
konkurencyjność biznesu.


Pamiętaj:

  • Przyszłość wielu gałęzi gospodarki, w tym paliwowej, należy do rozwiązań M2M. Czujniki badające przepływ paliwa przez instalacje pojedynczych stacji dają wgląd w funkcjonowanie całości biznesu.
  • Dzięki rozwiązaniu M2M wszystkie informacje ze stacji benzynowej można zebrać w jeden pakiet i wysłać na platformę zbiorczą, co pozwoli na optymalizację dostaw.
  • Nie tylko w logistyce, kontroli jakości i bezpieczeństwie dostaw rozwiązania te przenoszą biznes w nową erę technologii. Konieczność monitoringu towarów w szeroko zarysowanej logistyce, dystrybucji, a także security obiektów przesądzą o masowej obecności IoT w biznesie – o czym napiszemy w niedalekiej przyszłości.

1.1752 stacji należy do PKN Orlen, 478 do Grupa Lotos , 1453 do operatorów zagranicznych, 2,8 tyś. do niezależnych operatorów i 180 stanowią stacje sklepowe. Źródło – Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), Raport I półrocze 2016 r.
2. Źródło http://www.machinetomachinemagazine.com/

M2M

Ten artykuł dotyczy produktu

M2M

Przejdź do produktu

Data publikacji: 21.12.2016

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail