1-4 minut

Rozwiązania typu M2M w ruchu drogowym i gospodarce odpadami w instytucjach publicznych

Sektor publiczny zapewnia duży wachlarz usług służących całemu społeczeństwu, jak na przykład zaopatrzenie w wodę, oświetlenie ulic i usługi publiczne. Jednakże, w związku ze wzrostem liczby ludności, staje on przed licznymi wyzwaniami, do których należą ograniczone zasoby i rosnące potrzeby społeczeństwa. Dlatego też w miastach nieprzerwanie dąży się do rozwoju infrastruktury cyfrowego „smart city” (inteligentnego miasta) poprzez wdrażanie inteligentnych rozwiązań M2M. Instytut Salzburg Research i WSS w Amsterdamie to dwa przykłady ciekawych miejskich koncepcji planistycznych wykorzystujących M2M.

Parkowanie, oświetlenie uliczne i gospodarka odpadami to przykłady obszarów, w których rozwiązania M2M, które pozytywnie wpłyną na rozwój regionu i pozwolą  obniżyć koszty ponoszone przez gminy. Nic dziwnego zatem, że na całym świecie powstają „smart cities” — inteligentne miasta. Posiadają one częściowo cyfrowy ekosystem miejski, którego wydajność zwiększa teleinformatyka. Inteligentne Systemy Transportowe (ITS) oraz inteligentne oświetlenie uliczne to jedne z najbardziej obiecujących i przynoszących największe korzyści projektów infrastrukturalnych dla miast podłączonych do sieci. Dzięki wdrożeniu koncepcji „smart city” — takiej jak połączenie świateł LED z inteligentnymi rozwiązaniami w zakresie zarządzania — koszty elektryczności mogą się obniżyć o 30–70%, a koszty utrzymania o 10%.

Oto krótki przegląd korzyści „smart cities”: 

Korzyści dla włodarzy miast:

  • Niższe zużycie i koszty energii
  • Zmniejszenie zanieczyszczenia
  • Zdalne monitorowanie i kontrola nieruchomości
  • Planowa konserwacja i natychmiastowe naprawy

Korzyści dla mieszkańców:

  • Zwiększenie bezpieczeństwa w mieście dzięki sterowanemu oświetleniu ulicznemu i nadzorowi
  • Oszczędność czasu dzięki nowym usługom takim jak np. system kierowania parkingowego

Instytut Salzburg Research: na szybkim pasie z M2M

Nikt nie lubi stać w korkach. Opinię tę podzielają również pracownicy Salzburg Research, niezależnego austriackiego instytutu badawczego, skoncentrowanego na technologiach informacyjnych w dziedzinie e-zdrowia, e-turystyki, energii, internetu oraz mobilności. W instytucie podjęto decyzję o zmierzeniu się z problemem zatłoczonych ulic przy użyciu pochodzących z pojazdów danych o ruchu drogowym w mieście. Moduły GPS w autach wyposażono w karty SIM M2M T-Mobile Austria. Karty te nieprzerwanie przekazują zgromadzone dane do centralnej platformy, gdzie prowadzi się ewaluację danych. Umożliwia to przegląd ruchu drogowego w czasie rzeczywistym na terenie całego Salzburga przy jednoczesnym zachowaniu prywatności danych zgodnie z obowiązującym w Austrii prawem. Bieżąca sytuacja w ruchu drogowym jest co minutę badana na podstawie anonimowych danych o ruchu pojazdów. Następnie wynik przedstawia się na mapie ruchu drogowego aktualizowanej w czasie rzeczywistym.

Zgromadzonych danych używa się także do prognozowania ruchu i udostępniania o tym informacji. Karty SIM M2M T-Mobile Austria umożliwiają stałe zarządzanie poprzez portal obsługowy T-Mobile M2M: użytkownicy otrzymują dokładny przegląd wykorzystania danych, mogą uniknąć nieprawidłowego użycia ich kart i korzystać z przyjaznych taryf roamingowych podczas, na przykład, wjazdu do Niemiec.

„WSS Infocard Systems”: inteligentne usuwanie odpadów

Odpady z miejsc publicznych są utrapieniem — szczególnie, gdy nie gospodaruje się nimi mądrze. Partner Deutsche Telekom, WSS Infocard Systems, jest holenderską firmą specjalizującą się w rozwiązaniach IT służących do inteligentnego monitorowania strumieni odpadów i zarządzania nimi. Polegając na sprawdzonej sieci komórkowej Deutsche Telekom w Europie, firma WSS opracowała rozwiązanie, które zmienia zwykłe pojemniki na odpadki w inteligentne kontenery na śmieci. W Amsterdamie niemal 2000 publicznych pojemników na odpadki jest dziś prawidłowo utrzymanych dzięki indywidualnym planom opróżniania. Pracownicy zajmujący się oczyszczaniem miasta dokładnie wiedzą, które pojemniki wymagają opróżnienia częściej niż inne. Jedne kontenery są opróżniane np. sześć razy na dobę, a inne tylko co drugi dzień. Jak to działa?


Czysta technologia

Do każdego pojemnika na odpadki doczepione są chipy RFID. Pracownicy przedsiębiorstwa usuwania odpadów używają ręcznego skanera do odczytania chipa i sprawdzenia stanu kontenera. Następnie dane są przesyłane za pomocą modemu do internetowego portalu obsługi WSS za pośrednictwem bezpiecznych sieci Deutsche Telekom. Po zalogowaniu się do portalu pracownicy urzędu miejskiego mają w czasie rzeczywistym dostęp do informacji przekazanych przez pracowników przedsiębiorstwa usuwania odpadów. Mogą oni dokonywać ewaluacji danych i opracowywać dokładny plan obsługi i opróżniania kontenerów. Miasto zapewnia te usługi w ramach przewidzianego budżetu, ponieważ dzięki specjalnej ryczałtowej taryfie M2M koszty transmisji danych pozostają na rozsądnym poziomie.

M2M

Ten artykuł dotyczy produktu

M2M

Przejdź do produktu
Inteligentne miasto

Ten artykuł dotyczy produktu

Inteligentne miasto

Przejdź do produktu

Data publikacji: 20.10.2016

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail