3-6 minut

Jak skutecznie wykorzystywać dane BiGData do generowania wizyt w sklepie stacjonarnym

Wykorzystanie synergii tradycyjnej sieci salonów sprzedaży z ofertą dostępną w internecie umożliwia przywiązanie klienta do marki i zapewnia wzrost przychodów. Kluczem do sukcesu jest dotarcie do konsumenta we właściwym momencie – wtedy, kiedy znajduje się on w pobliżu salonu sprzedaży, a zachęta w postaci promocji nakłoni go do wizyty w naszym sklepie.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. JAK SPRAWDZIĆ, CZY KLIENT NASZEGO SKLEPU ONLINE JEST W CENTRUM HANDLOWYM W POBLIŻU SALONU SPRZEDAŻY?
  2. JAK ZBADAĆ, KTÓRZY KLIENCI REAGUJĄ NA NASZE KOMUNIKATY MARKETINGOWE?
  3. JAK SPRAWIĆ, ŻEBY KLIENT Z WIĘKSZYM PRAWDOPODOBIEŃSTWEM ZAREAGOWAŁ NA NASZ KOMUNIKAT MARKETINGOWY?
  4. JAK POŁĄCZYĆ DANE OPERATORA KOMÓRKOWEGO Z DANYMI SIECI RETAIL?
  5. JAK ZBADAĆ, KTÓRE PROMOCJE MAJĄ NAJWIĘKSZY WPŁYW NA LICZBĘ KLIENTÓW ODWIEDZAJĄCYCH NASZE SKLEPY?

Sieci handlowe starają się łączyć kampanie wielokanałowe z narzędziami automatyzującymi marketing (marketing automatization). W kampaniach tych wykorzystywana jest wiedza o kliencie obecnym zarówno na stronie internetowej, jak i w sklepie fizycznym.

Cel: skłonić klienta do wizyty w sklepie

Ważnym zadaniem marketera odpowiedzialnego za sukces kampanii marketingowych jest dotarcie do informacji łączących sklep fizyczny ze sprzedażą online. Zależności te pozwolą mu zbudować profil klienta, lepiej rozpoznać jego potrzeby i przygotować właściwą komunikację marketingową. Bardzo często celem planowanych działań jest zachęcenie osób korzystających ze sklepu internetowego do odwiedzenia najbliższego sklepu tradycyjnego należącego do sieci, co pozwoliłoby marce bardziej przywiązać klienta do siebie i przedstawić inne, nieznane mu jeszcze produkty.

Jakie dane mają zazwyczaj do dyspozycji marki i ich sieci handlowe? Zwykle są to informacje pozostawiane przez klientów przy zakładaniu kart lojalnościowych, dane przekazane w czasie rejestracji w aplikacjach mobilnych, czy w sklepie internetowym. Sieć handlowa może wykorzystać te informacje pod warunkiem, że uda się je połączyć np. z Advertising ID systemu Google. Jeżeli takie połączenie jest możliwe, wówczas marketing jest w stanie znacznie lepiej targetować swoje reklamy. Ważnym źródłem danych są pozostawione przez użytkownika w przeglądarce internetowej ciasteczka (cookies). Powiązanie cookies z danymi o IP pozwala na przykład ustalić, że za kilkoma urządzeniami łączącymi się ze sklepem internetowym kryje się tak naprawdę jeden i ten sam użytkownik. Dane te mają jednak bardzo ograniczoną użyteczność marketingową. Dopiero tworząc kampanie połączone z promocją i telemarketingiem oraz komunikacją typu push z aplikacji lub innych źródeł marketerzy są w stanie wpływać na to, czy dana osoba zareaguje na komunikację i przyjdzie do sklepu stacjonarnego.

Skąd wiemy kto przebywa w sieci handlowej?

Największe możliwości dotarcia do klienta w kampaniach mających na celu przyciągnięcie klientów do sklepu stacjonarnego daje niewątpliwie wykorzystanie danych pochodzących od operatora komórkowego.

Bazując na informacjach z sieci bazowej BTS oraz danych z własnej sieci Wi-Fi operator telekomunikacyjny jest w stanie sprawdzić, czy dana osoba logowała się w centrach handlowych oraz czy była w danym sklepie. Łącząc te dane z informacją o Advertising ID możliwe jest przyporządkowanie klienta do numeru telefonu. Identyfikując całą grupę takich użytkowników w bazie danych można wysłać do nich specjalnie przygotowaną komunikację marketingową.

Skuteczne kampanie marketingowe

Największe możliwości dotarcia do klienta w kampaniach mających na celu przyciągnięcie klientów do sklepu stacjonarnego daje niewątpliwie wykorzystanie danych pochodzących od operatora komórkowego.

Bazując na informacjach z sieci bazowej BTS oraz danych z własnej sieci Wi-Fi operator telekomunikacyjny jest w stanie sprawdzić, czy dana osoba logowała się w centrach handlowych oraz czy była w danym sklepie. Łącząc te dane z informacją o Advertising ID możliwe jest przyporządkowanie klienta do numeru telefonu. Identyfikując całą grupę takich użytkowników w bazie danych można wysłać do nich specjalnie przygotowaną komunikację marketingową.

Skuteczne kampanie marketingowe

W jaki sposób wykorzystać możliwości kryjące się w marketingu z użyciem danych pochodzących od operatora komórkowego możemy prześledzić na przykładzie wykorzystywanego w praktyce scenariusza.

Klient przychodzący do centrum handlowego ze swoją komórką zawsze loguje się do stacji bazowej BTS z najsilniejszym sygnałem. Oznacza to, że użytkownik ten połączy się z nadajnikiem znajdującym się w centrum handlowym, co automatycznie zostanie odnotowane w systemie operatora komórkowego. Dane te mogą być wykorzystane w selektywnej kampanii marki, która ma swój salon firmowy w centrum handlowym, gdzie przebywa użytkownik telefonu. Jeżeli marka korzystając z możliwości selekcji danych operatora komórkowego rozpozna swojego klienta i zdecyduje się skierować do niego komunikację, wówczas dostanie on w centrum handlowym komunikat kierowany na jego telefon o treści, która może wyglądać następująco: „Drogi Kliencie odwiedź nasz najbliższy sklep, który znajduje się na piętrze X centrum handlowego. Mamy dla Ciebie specjalną promocję. Za każdy zakupiony w naszym sklepie towar otrzymasz 50 procent zniżki. Wykorzystaj swój unikalny kod rabatowy.” Kierowana w ten sposób komunikacja i promocja mają większe szanse dotarcia do grupy osób, które odpowiedzą na nią pozytywnie, w porównaniu do reklamy tradycyjnej, reklamy online, a nawet w porównaniu do reklamy kierowanej za pośrednictwem aplikacji mobilnej należącej do marki.

Dzięki danym operatora telekomunikacyjnego można zatem skuteczniej wydatkować budżet marketingowy. Marka i jej sieć handlowa korzystając z reklamy tradycyjnej, a nawet digitalowej nie jest w stanie dokładnie zmierzyć wyników skuteczności kampanii, to znaczy liczby klientów, którzy rzeczywiście zareagowali na reklamę. Marketerzy bowiem, w przypadku tradycyjnej formy reklamy, nie będą w stanie określić, którzy z klientów odwiedzających sklep stacjonarny pojawili się tam po usłyszeniu reklamy w radio lub obejrzeniu klipu na youtube, a którzy z innych powodów. Dzięki kierowaniu komunikatów przez sieć komórkową i śledzeniu zachowań konsumentów poprzez kierowany do nich kod zniżkowy marketing ma dokładną informację, które komunikaty i które promocje najlepiej docierają do odbiorców odwiedzających tradycyjne sklepy.

Jeszcze dokładniejsze i bardziej kompleksowe informacje o odwiedzających sklepy można pozyskać dzięki analizom łączącym ruch w sieci komórkowej i sieci Wi-Fi. Marketing wyposażony w te dane jest w stanie określić w jaki sposób skuteczniej docierać do klientów.

Podsumowanie

Przypomnijmy najważniejsze informacje dotyczące skutecznego wykorzystania Big Data do generowania wizyt w sklepie stacjonarnym:

  • Zadaniem odpowiedzialnego za sukces kampanii marketera jest znalezienie informacji łączących sklep stacjonarny ze sprzedażą online i marketingiem w sieci.
  • Bazując na informacjach z sieci bazowej BTS operator telekomunikacyjny jest w stanie sprawdzić, czy dana osoba logowała się w centrach handlowych oraz czy była w danym sklepie.
  • Dzięki danym operatora telekomunikacyjnego można skuteczniej wydatkować budżet marketingowy.
  • Dokładniejsze informacje o odwiedzających sklepy można pozyskać dzięki analizom łączącym ruch w sieci komórkowej i Wi-Fi.

Poznaj naszą usługę: https://biznes.t-mobile.pl/pl/produkty-i-uslugi/telefonia-i-komunikacja/reklama-mobilna

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat?
Napisz do naszych ekspertów: BIGDATA_Sprzedaz@t-mobile.pl

Reklama Mobilna

Ten artykuł dotyczy produktu

Reklama Mobilna

Przejdź do produktu

Data publikacji: 06.06.2019

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail