1-4 minut

Informatyka w służbie zmian

Wewnętrzne przyczyny zmian są najczęściej związane z rozwojem firmy lub koniecznością wdrożenia nowych produktów bądź usług. Zewnętrzne – z pojawieniem się nowych konkurentów albo nowych technologii, które dojrzały do wykorzystania. Wprowadzanie zmian odbywa się przy czynnym udziale firmowej informatyki.

Poznaj najważniejsze przykłady transformacji biznesu z wykorzystaniem narzędzi informatycznych:


1. Przejęcia i konsolidacje

O tym, jak ważną, jeżeli nie pierwszoplanową rolę odgrywa technologia i dział IT w organizacjach, które się łączą, świadczą najlepiej przykłady związane z  bankowością. Na polskim rynku byliśmy już świadkami kilkunastu fuzji w tym sektorze. Są to przypadki godne szczególnej uwagi, ponieważ łączące się organizacje zatrudniają kilkuset lub kilka tysięcy pracowników. Jednocześnie banki muszą zachować podczas procesu połączenia ciągłość usług dla klientów. Dziś zależy to od dobrze zorganizowanej infrastruktury teleinformatycznej.

Połączenie dwóch banków jest skomplikowaną operacją, w której dochodzi do ujednolicenia środowiska informatycznego. Wiąże się to z przeniesieniem systemów, aplikacji i danych organizacji. Dla działu IT oznacza to wytężone działanie przynajmniej przez kilka miesięcy. Harmonogram prac jest szczegółowo opisany1, a kluczowy moment stanowi tzw. dzień zero, w którym uruchomione zostaną połączone systemy. Transformacja infrastruktury IT to okazja do stworzenia nowych produktów i usług dla klientów połączonych banków.

Polecamy głębszą lekturę opisów bankowych fuzji. Stanowią bardzo dobre źródło inspiracji oraz informacji, które będą pomocne przy planowaniu konsolidacji infrastruktury IT łączących się organizacji. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na skrupulatne planowanie kolejnych kroków oraz zaangażowanie sił i środków, a także na opisy niespodziewanych trudności.

2. Nowy kanał sprzedaży

Choć popularność e-commerce zdecydowanie wzrosła, na rynku wciąż działają podmioty z branży handlowej, które dopiero wchodzą w obszar sprzedaży online. Najciekawsze przypadki obejmują duże sieci detaliczne z produktami FMCG, odzieżą, meblami, artykułami budowlanymi i do remontowania.

Zadaniem działów IT w tych przedsiębiorstwach jest nie tylko przygotowanie platformy do sprzedaży online, ale także integracja tego kanału z wewnętrznymi procesami i systemami magazynowymi, logistycznymi, księgowymi, obsługi i wsparcia klienta itd. Jednym z ciekawszych przykładów jest e-sklep sieci Leroy Merlin, który ruszył w 2012 roku i odniósł sukces2. Został poszerzony o wiele nowych opcji, w tym forum z poradami klientów dla innych klientów. Firma poszła jeszcze dalej i zbudowała kanał mobilny, wprowadzając także aplikację na smartfony z bogatym wyborem funkcji3.

 

3. Nowe produkty lub usługi

Technologia wspiera transformację oferty usługowej i produktowej, niekiedy dość odległej od podstawowej działalności. Taki zdecydowany zwrot przychodzi dziś najłatwiej firmom z branży hi-tech. Klasycznym przykładem jest Amazon4, który wykorzystał swoją infrastrukturę stworzoną na potrzeby handlu online do budowy oferty usług chmurowych. Podobnie Google5 – dziś stał się potentatem usług reklamowych. Obydwie firmy czerpią wysokie przychody z nowych źródeł dzięki przebudowie i inwestycjom w informatykę.

W innych branżach transformacja z pomocą technologii nie bywa aż tak spektakularna, choć przynosi doskonałe efekty – oszczędność czasu i obniżkę kosztów. Na przykład cyfryzacja obiegu dokumentów wewnątrz firmy oraz na zewnątrz z partnerami i kontrahentami albo wdrożenie nowej platformy komunikacji i współpracy.

4. Cyfrowy marketing

Marketing jest obecnie najszybciej zmieniającym się obszarem działalności firmy. Jego transformację wspiera technologia, dając firmom zupełnie nowe narzędzia do działań marketingowych w wielu kanałach elektronicznych – WWW, e-mail, mobile, social media – oraz mierzenia ich efektów. Rozwiązania te są dostępne dla każdej branży, niezależnie od wielkości firmy. Pomagają dotrzeć z komunikatem do odbiorców, którzy swój czas spędzają w mediach elektronicznych, społecznościowych, korzystając z komputerów, tabletów i smartfonów.

Dzięki technologii można precyzyjnie dobierać grupy docelowe, a efekty akcji są w pełni mierzalne, co pozwala optymalizować kampanie marketingowe. Te nowoczesne narzędzia są na ogół dostępne w modelu chmurowym. Zadaniem działu IT jest zintegrowanie ich z wewnętrznymi systemami i zasobami firmy (CRM, baza danych, finanse i sprzedaż).

WSKAZÓWKA

Rozwiązania IT są niezbędnym narzędziem do przeprowadzania transformacji w firmie. Wartość płynąca z przemyślanego stosowania metod teleinformatycznych nie sprowadza się jedynie do stopniowego usprawniania procesów. Informatyka niesie w sobie ogromny potencjał innowacyjny, który można z powodzeniem wykorzystać w obszarze generowania nowych produktów i usług.


Wirtualne Centrum Danych

Ten artykuł dotyczy produktu

Wirtualne Centrum Danych

Przejdź do produktu
Reklama Mobilna

Ten artykuł dotyczy produktu

Reklama Mobilna

Przejdź do produktu

Data publikacji: 28.04.2016

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail