4-7 minut

Rola sieci w komunikacji pomiędzy pracownikami i w wymianie danych pomiędzy systemami IT

Komunikacja w firmach odbywa się dziś przede wszystkim w formie elektronicznej. Trudno sobie wyobrazić firmę, która nie korzysta z komputerów i nie ma łącza internetowego. Wiadomości tekstowe, komunikatory, transmisja VoIP i wideo, poczta elektroniczna, a także systemy obiegu dokumentów czy wymiana danych z partnerami i klientami to dziś niezbędne narzędzia. Doradzamy, jak dobrać łącza do potrzeb organizacji.

Poczta elektroniczna i strony WWW

Podstawowe potrzeby komunikacyjne to przeglądanie Internetu oraz wymiana informacji za pomocą poczty elektronicznej. Do tego celu wystarczy standardowe łącze internetowe o przepustowości na poziomie kilku Mb/s. Przykładowo, poczta elektroniczna jest stosunkowo mało kłopotliwa i będzie działać także przy dużych opóźnieniach. Uciążliwa bywa jednak konieczność wielokrotnej retransmisji danych w przypadku zerwania połączenia.

Przeglądanie stron internetowych wymaga szybszej komunikacji z serwerem. Każde, większe opóźnienie wpływa negatywnie na pracę użytkowników. Odwołanie do strony internetowej obejmuje odpytanie serwera DNS, zestawienie komunikacji do docelowego serwera i pobranie plików. Aby zakończyć proste zapytanie TCP/IP HTTP, niezbędne jest przesłanie porcji informacji co najmniej 6 razy. Jeśli więc łącze charakteryzuje się wysokimi opóźnieniami (nawet rzędu kilkuset milisekund), wrażenie korzystania z internetu będzie niekorzystne. W takim przypadku warto wybrać szybsze łącze.

Komunikacja błyskawiczna pomiędzy pracownikami, partnerami, klientami

Komunikacja elektroniczna przyspiesza nawiązanie kontaktu ze współpracownikami, partnerami, klientami. Oprócz poczty sporą popularnością cieszą się komunikatory internetowe. Działają bardzo szybko i umożliwiają także przesłanie niewielkich plików. Część z nich pozwala również na prowadzenie rozmów telefonicznych. Wtedy wymagania rosną, gdyż wymiana danych dla komunikacji głosowej musi odbywać się w czasie rzeczywistym z opóźnieniami o wartości poniżej 100ms.

Dopóki komunikator przesyła wyłącznie wiadomości tekstowe, dopóty transmituje niewiele danych. Będzie działać praktycznie na każdym łączu internetowym. Opóźnienia na łączu nie mają tu dużego znaczenia. Są niewielkie w porównaniu z czasem, w którym użytkownik pisze wiadomość na klawiaturze komputera.

Transmisja głosu

Firmy coraz częściej decydują się na wdrożenie telefonii cyfrowej VoIP, która zapewnia lepszą jakość dźwięku niż telefon analogowy. Ma również większe możliwości, dzięki integracji centrali telefonicznej z aplikacjami biznesowymi. Jedną z wielu funkcjonalności wdrożenia jest uruchomienie automatycznego systemu menu głosowego (IVR). Usprawnia on pracę działu obsługi klienta i wprowadza choćby minimalną samoobsługę. Systemy te sprawdzają się również w komunikacji wewnątrz firmy. W przypadku wystąpienia awarii, odpowiedni dział może umieścić krótkie powiadomienie. Podobnie zgłoszenie telefoniczne może zostać nagrane w systemie poczty głosowej, a następnie przekazane mailem do systemu obsługi klienta. Automatycznie zostanie w nim utworzone odpowiednie zadanie związane z tym nagraniem.

Inne usługi głosowe jak tele- i wideokonferencje zgodnie z dzisiejszymi standardami są oparte o cyfrowe łącza internetowe. Obie te usługi są wrażliwe na parametry, takie jak np. opóźnienia i ich zmienność. Typowe pasmo potrzebne do jednej rozmowy telefonicznej przy wykorzystaniu przykładowo mało-stratnego kodeka G.711 wynosi 64 Kb/s. Dodatkowo sieć powinna umożliwiać transfer bez strat pakietów ze stałym, niewielkim opóźnieniem. Jeśli transmisja ma się odbywać za pomocą tej samej sieci, którą przesyłany jest zwykły ruch internetowy, niezbędna będzie priorytetyzacja ruchu głosowego i wprowadzenie kolejek gwarantujących niskie opóźnienia (LLQ). Proste kolejki, takie jak FIFO czy WFQ, nie spełnią wymagań dla usług głosowych. Przy większym obciążeniu pakiety VoIP znajdą się w kolejce razem ze zwykłym ruchem. Pojawić się mogą wówczas zmienne opóźnienia – tzw. jitter. W skrajnych przypadkach jakość połączenia – transmitowanego przez mocno obciążoną sieć z prostymi kolejkami – będzie bardzo zła.

Wideokonferencje, webinaria, szkolenia internetowe…

Obecnie większość komputerów zawiera wbudowane kamery internetowe, które umożliwiają transmisję na żywo. Wideokonferencje w przedsiębiorstwie mogą przyczynić się do poprawy komunikacji, a także znacznie zmniejszyć potrzebę podróży służbowych. Konferencja taka może odbywać się między użytkownikami stacji roboczych. Znacznie lepszą jakość dźwięku i obrazu dostarczają jednak dedykowane urządzenia. Wyposażone są one w duże ekrany i dobrej jakości kamery. Odpowiedni wystrój pokoju, zestaw mikrofonów i głośników oraz dobre oświetlenie i duże monitory wyświetlające obraz naturalnej wielkości sprawiają wrażenie zwykłej rozmowy. Wysoką jakość wideokonferencji zapewniają łącza o dużej przepustowości. Przykładowa konferencja HD 1080p przy 60 klatkach na sekundę wymaga ok. 2,5 Mb/s przy komunikacji do każdego terminala. W zamian za to oferuje jednak sprawniejszą komunikację.

Największy wolumen ruchu generują obecnie serwisy dostarczające użytkownikom strumieniowane usługi wideo. Usługi te mają duże zapotrzebowanie na pasmo, liczone w megabitach na sekundę (w przypadku transmisji w rozdzielczościach HD i 4K). Ze względu na buforowanie, z powodzeniem mogą jednak działać na łączach o sporych opóźnieniach, jeśli tylko pasmo dla danej usługi będzie wystarczające.

Usługi strumieniowej transmisji wideo mogą stanowić duże obciążenie dla firmowych łączy, ale świetnie sprawdzą się w takich zastosowaniach, jak: webinaria, transmisja z wydarzeń biznesowych, a także e-szkolenia czy zdalny nadzór rozległych powierzchni. Zużycie pasma zależy od używanego kodeka wideo, rozdzielczości oraz konfiguracji. Przykładowo dla popularnego serwisu YouTube wynosi od kilkuset kilobitów na sekundę (360p) do ok. 4 Mb/s (Full HD), a nawet więcej (9 Mb/s dla rozdzielczości 1440p). Typowe webinaria, z użyciem popularnego kodeka H.264, potrzebują ok. 14 Mb/s w formacie HD 720p dostosowanym do telewizji wysokiej rozdzielczości HDTV w formacie panoramicznym 16:9.

Wykorzystanie sieci w integracji systemów IT

Komunikacja elektroniczna pokazuje pełnię możliwości dopiero wtedy, gdy zostanie zintegrowana z innymi systemami IT. Zatem wiadomość wysłana do właściwej skrzynki poczty elektronicznej może z powodzeniem utworzyć zlecenie w systemie obsługi uruchamiając obieg dokumentów. Podobnie dzieje się w przypadku zlecenia dokonanego w sklepie internetowym.

Przy integracji usług, które nie wymagają natychmiastowej reakcji (np. poczta elektroniczna i system zleceń), wymagania odnośnie opóźnień są niskie. Ważniejsze jest bezpieczeństwo transmisji i zapewnienie wystarczającego pasma. Jednak w przypadku integracji z aplikacjami transakcyjnymi – które do pracy za każdym razem wymagają odpytania serwera – każde opóźnienie na łączu wykorzystywanym do integracji będzie wydłużało czas transakcji. Na skutek kumulacji opóźnień, czas odpowiedzi aplikacji może być na tyle duży, że użytkownicy nie będą mogli komfortowo z niego korzystać. Dlatego konieczne jest wybranie lepszej jakości łączy. Wymagania stawiane infrastrukturze IT rosną w kontekście integracji działających w czasie rzeczywistym, rozproszonych systemów powiązanych, konieczności stworzenia kopii ważnych baz danych do niepowiązanych lokalizacyjnie centrów danych czy propagacji dużych zbiorów danych w ramach rozległej sieci.

Pamiętajmy!

Obecnie technologia światłowodowa zapewnia przepustowość liczoną w Gb/s. Łącza miedziane dostarczą pasma rzędu kilkudziesięciu megabitów na parę, zależnie od długości linii. Najbardziej elastyczne pod względem lokalizacji będzie łącze oferowane przez operatora telefonii komórkowej. Jego parametry będą jednak zależały od lokalnych warunków technicznych oraz obciążenia sieci w danym miejscu i czasie. Mnogość dostępnych technologii łączności daje dużą możliwość wyboru dla firm, gdzie spotyka się zapotrzebowanie na różne usługi i staranie o optymalizację wykorzystania czasu pracowników, kosztów usług oraz udostępniania partnerom i klientom nowych możliwości kontaktu. Rola operatora i stopień konwergencji świadczonych przez niego usług, może mieć niebagatelny wpływ na sprawność działania systemów firmy i jej sukces rynkowy.

Transmisja danych

Ten artykuł dotyczy produktu

Transmisja danych

Przejdź do produktu
IP VPN

Ten artykuł dotyczy produktu

IP VPN

Przejdź do produktu

Data publikacji: 29.03.2017

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail