Zewnętrzne centrum danych: 10 powodów dlaczego warto z niego skorzystać
Czas czytania artykułu: 3 - 6 min.

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Zewnętrzne centrum danych: 10 powodów dlaczego warto z niego skorzystać

Wynajem centrów danych to szybko rosnący trend. Dzieje się tak, ponieważ rozwiązania tego typu niosą za sobą wiele finansowych i operacyjnych korzyści w porównaniu do własnego centrum danych. Przedstawiamy najważniejsze z nich.

Zewnętrzne centrum danych: 10 powodów dlaczego warto z niego skorzystać

Na fali popularności usług cloud computing rośnie zainteresowanie różnego typu usługami związanymi z wynajmem infrastruktury IT. Mają one zwiększać bezpieczeństwo działalności naszej firmy, przede wszystkim zapewniając ciągłość jej działania tak ważną w dzisiejszych czasach, gdy klienci dokonują transakcji praktycznie przez całą dobę. Ciągłość tą zapewniają m.in. zapasowe centra danych, które mogą przejąć – w razie awarii – funkcję podstawowego ośrodka przetwarzania danych. W zależności od skali naszej działalności wynająć można kilka dedykowanych serwerów; całą szafę serwerową, albo nawet dedykowaną salę w centrum danych partnera. Część dostawców tego typu usług oferuje także powierzchnie biurowe, czy też usługę całego kompletnego biura zapasowego. Jakie korzyści z tego może wynieść nasza firma?


1. Gwarancja dostępności

Dostawcy usług związanych z wynajmowaniem powierzchni centrów danych gwarantują w umowach SLA (Service Level Agreement) określony poziom dostępności usług. Obejmują one kluczowe elementy infrastruktury. Zwykle SLA są na znacznie wyższym poziomie niż ten, który moglibyśmy osiągnąć we własnym centrum danych.

Według raportu Ponemon Institute Cost of Data Center Outages” ze stycznia 2016 r., średni koszt braku dostępności centrum danych wzrósł w amerykańskich centrach danych z 690 tys. USD w roku 2013 o 740 tys. USD w roku 2016. W przypadku dostawców usług centrum danych czas braku dostępności jest znacznie niższy. Każdy z operatorów data center poddaje się zwykle certyfikacji Uptime Institute, najczęściej na poziomie Tier 3. Jednym z wymiarów jaki jest mierzony w ramach certyfikacji Tier, jest wymiar dostępności infrastruktury powiązany z poziomem redundancji systemów data center:

  • Tier 1: 99,67% - brak redundancji stosowanych rozwiązań, niedostępność na poziomie 28,8 godziny w roku,
  • Tier 2: 99,75% - częściowa redundancja, niedostępność na poziomie 22 godzin w roku,
  • Tier 3: 99,982% - redundancja N+1, niedostępność na poziomie 1,6 godziny w roku,
  • Tier 4: 99,995% - redundancja 2N+1, niedostępność na poziomie 0,8 godziny w roku.


Więcej o certyfikacji Uptime Institute można przeczytać na stronie https://journal.uptimeinstitute.com/explaining-uptime-institutes-tier-classification-system/


2. Ograniczenie poziomu ryzyka

Centrum danych oddalonego od podstawowego ośrodka ogranicza ryzyko, że potencjalna awaria – np. coraz częstsze wyłączenia prądu (blackout) czy katastrofa naturalna – spowoduje, że nasza firma przestanie obsługiwać klientów. Dodatkowo, w przypadku korzystania usług data center to dostawca bierze na siebie odpowiedzialność za działanie infrastruktury IT, de facto przenosząc na siebie ryzyko awarii sprzętu. Co ważne, odległość pomiędzy dwoma ośrodkami musi uwzględniać opóźnienia w transmisji danych pomiędzy centrami podstawowym i zapasowym. Może to wpływać na działanie niektórych systemów IT, zwłaszcza tych działających synchronicznie.


Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych
rozwiązaniach? Skontaktuj się z doradcą
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Nieprawidłowe dane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Nieprawidłowe dane



3. Szybkość realizacji usługi

Budowa nowego centrum danych lub unowocześnienie już istniejącego to projekt, który może potrwać nawet 2 lata. Firmy komercyjne posiadają wolne powierzchnie w swoich centrach danych dostępne niemalże od ręki. Dodatkowo oferują praktycznie nieograniczone możliwości ekspansji.


4. Ograniczenie kosztów zużycia energii

Wydatki na energię elektryczną stanowią jeden z największych kosztów utrzymania centrów danych. W przypadku komercyjnych centrów danych średnie zużycie energii elektrycznej na metr kwadratowy powierzchni serwerowej to średnio 1-2 kW. Przy takim poziomie zapotrzebowania firmy te są w stanie negocjować atrakcyjne stawki. Dzięki temu koszty energii mogą być niższe nawet o 40-60% niż we własnym centrum danych lub pomieszczeniu zaadoptowanym na serwerownię.


5. Wydatki operacyjne (OPEX) zamiast kapitałowych (CAPEX)

Redukcja wydatków na IT to od lat jeden z głównych celów stawianych przed CIO każdego roku. Tymczasem – szacowany przez analityków Gartnera w dokumencie „Use Best Practices to Design Data Center Facilities” - koszt budowy centrum danych z certyfikacją Tier 3 to ok. 5000 USD za m.kw. Wydatki na utrzymanie takiego data center - bez kosztów energii elektrycznej - to nawet 10-15 mln USD w ciągu 10 lat. Wszystkie te koszty przejmuje na siebie dostawca usług związanych z zapasowym centrum danych. Dodatkowo zamieniane są one – także wydatki kapitałowe - na koszty operacyjne rozliczane w cyklu miesięcznym.


6. Łącza telekomunikacyjne

Łączność i ewentualne opóźnienia w transmisji danych to dwa newralgiczne elementy mające wpływ na dostępność usług oferowanych przez centrum danych. Większość dostawców podpisuje umowy z wieloma różnymi operatorami tak, aby w jak najlepszy sposób zagwarantować stały dostęp do usług. Tak duże firmy są w stanie negocjować dużo bardziej atrakcyjne warunki jeśli chodzi o opłaty za korzystanie z łączy telekomunikacyjnych.


7. Skupienie na podstawowej działalności

Własne centrum danych wymaga oddelegowania sporego zespołu specjalistów. Czas poświęcony na utrzymanie i rozbudowę centrum danych mogliby oni przeznaczyć na realizowanie projektów na rzecz działów biznesowych. Większość tego typu prac – w tym utrzymanie i rozwój infrastruktury IT – leży po stronie dostawcy usług data center. Operator centrum danych bierze na siebie np. cały ciężar jego modernizacji i unowocześniania.


8. Zgodność z wymogami prawa

Utrzymanie zgodności z przepisami prawa także wymaga oddelegowania sporego, dedykowanego zespołu. W przypadku korzystania z usług dostawców zewnętrznych to oni odpowiadają za dostosowanie do aktualnych wymogów prawa. Tymczasem np. coraz więcej przepisów dotyczy przechowywanych przez nas danych. W Polsce temat ten reguluje np. Ustawa o ochronie danych osobowych. Dodatkowo poszczególne kraje, a także Unia Europejska narzucają wymogi dotyczące miejsca przechowywania danych.


9. Bezpieczeństwo

Centrum danych to także konieczność zastosowania najwyższej jakości rozwiązań bezpieczeństwa. W niektórych centrach danych stosowane są już zabezpieczenia oparte o dane biometryczne by zagwarantować, że do określonych jego stref dostęp będą miały tylko upoważnione i pozytywnie autoryzowane osoby. Komercyjne centra danych często chronione są też przez uzbrojonych strażników.


10. Ekosystem

Komercyjne centrum danych oferuje szeroką gamę rozwiązań dostosowanych do potrzeb różnych klientów. Często z tego samego centrum danych korzystać mogą partnerzy, stanowiący część naszego łańcucha dostaw. Dzięki temu zapobiegać możemy różnego typu problemom technicznym, które mogą niekorzystnie wpływać na współpracę z nimi. Dotyczy to np. opóźnień w wymianie danych.

 

Jak widać dobór odpowiedniego centrum danych może zmniejszyć ryzyko funkcjonowania naszej firmy, zwiększyć dostępność naszych usług i ograniczyć koszty wykorzystywanej przez nas infrastruktury IT.

Data publikacji: 2016-03-30
Czas czytania artykułu: 3 - 6 min.

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Potrzebujesz uzupełniającego rozwiązania?