Inteligentne narzędzia do efektywnej współpracy
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane

Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Czas czytania artykułu: 3 - 5 min.

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Inteligentne narzędzia do efektywnej współpracy

„Jestem w pracy” to stwierdzenie, które dziś miewa różne znaczenia. Może oznaczać, że znajdujesz się w siedzibie firmy, w domu, z wizytą u klienta, w kawiarni lub w jakimkolwiek innym miejscu. Janusz Figurski z Business Marketing Europe, Communication and Collaboration, Deutsche Telekom wyjaśnia, dlaczego praca nie jest już związana z miejscem, a raczej działaniem, które dzięki odpowiednim narzędziom można wykonywać niemal gdziekolwiek.

Inteligentne narzędzia do efektywnej współpracy

 

Na czym polega inteligentna praca?
Janusz Figurski: Cały świat staje się inteligentny. Z trwającego procesu cyfryzacji wyłaniają się rewolucyjne trendy, które będą kształtować naszą przyszłość. Postęp technologiczny jest niemal wszechobecny w naszym życiu prywatnym. Wykorzystywanie smartfonów i tabletów do porównywania cen w supermarkecie czy zdalnego zarządzania instalacją grzewczą w drodze do domu jest łatwe i wygodne. Typowe urządzenia stają się inteligentne dzięki cyfrowej sieci. To logiczne, że ludzie chcą korzystać z takich udogodnień również w swojej codziennej pracy. Technologie cyfrowe tworzą warunki umożliwiające inteligentną pracę, pozwalając zarówno pracodawcom, jak i pracownikom na większą elastyczności i skuteczność działania.


Jakie są kluczowe elementy inteligentnej pracy?
JF: Moim zdaniem głównymi elementami inteligentnego środowiska pracy są: zmiana w kulturze korporacyjnej, elastyczność pracy oraz inteligentne narzędzia. Tradycyjny etat w biurze wkrótce odejdzie do lamusa. W zależności od fazy produktywności, w jakiej znajdują się w danej chwili pracownicy, ich rozmaite potrzeby zostaną zaspokojone za sprawą elastycznych godzin i miejsc pracy. Rzeczywiście zadania pracowników rzadko są związane z konkretną lokalizacją, więc powinni oni mieć możliwość niezależnego decydowania: gdzie, kiedy i jak wykonywać zadania. Praca u klienta, dostawcy czy domu nie stanowi już problemu.


Kto najbardziej naciska na zmianę modelu pracy: pracodawcy czy pracownicy?
JF: Jak zwykle zmiany społeczne i technologiczne na początku napędza głównie młodsze pokolenie. Milenialsi wchodzący na rynek pracy oczekują od pracodawców zrozumienia, wsparcia i elastyczności. Jednak to sytuacja, na której korzystają obydwie strony, więc firmy również popierają tę zmianę. Różnorodne kanały komunikacji ułatwiają pracę i zapewniają większą wygodę. Wewnętrzne media społecznościowe i platformy współpracy, jak również wirtualne pokoje projektowe umożliwiają asynchroniczną, ale bardzo skuteczną wymianę informacji. To w sposób udowodniony zwiększa zyski firmy.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych
rozwiązaniach? Skontaktuj się z doradcą
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Nieprawidłowe dane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Nieprawidłowe dane


Jak są obecne trendy w zakresie zdalnej pracy?
JF: Jak dowodzą różne badania, 75% przedsiębiorstw twierdzi, że ich pracownicy przynajmniej od czasu do czasu pracują poza biurem, a 25% — że ich pracownicy pracują zdalnie ciągle lub przez większość czasu. Oczywiście zależy to od zajmowanego stanowiska — pracownicy działów sprzedaży i marketingu zazwyczaj pracują poza biurem częściej niż kierownictwo, ono zaś pracuje poza biurem częściej niż pracownicy rachunkowości czy działu prawnego.


To chyba sporo. W jaki sposób firmy umożliwiają taką pracę?
JF: Kluczowymi czynnikami umożliwiającymi zdalną i mobilną pracę są inteligentne techniki współpracy. Pozwalają one pracownikom korzystać zdalnie ze wszystkich firmowych aplikacji, danych i serwerów z dowolnego miejsca i za pośrednictwem dowolnego urządzenia. Wszystko to jest możliwe dzięki technologiom wirtualizacji, integracji aplikacji oraz platformom mobilnym.


Czyli?
JF: Do najczęściej używanych narzędzi współpracy zalicza się konferencje głosowe. 25–30% przedsiębiorstw zapewnia takie narzędzie swoim pracownikom, umożliwiając im zdalną współpracę z kolegami[1]. Cieszy się ona dużą popularnością, ponieważ stosowana technologia jest niezawodna, stabilna, łatwa w użyciu i dobrze znana. Wiele firm wdraża takie konferencje jako usługi w chmurze, co sprawia, że są one niedrogie i łatwe w zarządzaniu.
Inne przydatne narzędzie to wideokonferencja. Stwarza ona iluzję spotkania twarzą w twarz bez kłopotów i kosztów podróży ponoszonych w przypadku spotkań osobistych. Kontakt wzrokowy jest ważnym elementem komunikacji międzyludzkiej, a rozwiązanie to umożliwia lepszą integrację pracownikom, którzy nie mogą spotykać się osobiście na co dzień. Jednak z racji zastosowania nowszej technologii wideokonferencje z użyciem komputerów nie są tak powszechne jak konferencje głosowe. Tylko 16% jednostek działających w ramach danej organizacji potwierdza, że wszyscy w danym dziale regularnie korzystają z systemów wideokonferencyjnych, zaś 24 i 27% przedsiębiorstw stwierdziło to samo odpowiednio w stosunku do konferencji audio. Niemniej jednak wynikające z tego znaczne korzyści wpływają na pozytywny odbiór całych organizacji.
A skoro już o narzędziach do współpracy mowa, chciałbym wspomnieć również o rozwiązaniu Unified Communications, łączącym usługi komunikacyjne — głos, wideo, czat, status zajętości — z narzędziami do współpracy dla grup projektowych w celu udostępniania plików, obrazu pulpitu.


Jakie czynniki techniczne oprócz wspomnianych narzędzi komunikacyjnych umożliwiają firmom inteligentną pracę?
JF: Naprawdę podstawowym, ale i ważnym warunkiem technicznym, jest chmura. Dzięki niej pracownicy mogą zalogować się i uzyskać dostęp do oprogramowania, którego potrzebują do pracy, na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu i w dowolnym momencie. W mgnieniu oka mogą udostępniać i porównywać dokumenty, oferty i prezentacje. Chmura pozwala użytkownikom być na bieżąco z najnowszymi zmianami i ogranicza możliwości pomyłki,. Podsumowując, chmura może stać się scentralizowaną przestrzenią roboczą pozwalającą wszystkim uczestnikom ekosystemu firmy na zdalną pracę oraz nieograniczony dostęp do zasobów biznesowych firmy. Ludzie zawsze zachowują łączność, treści są zawsze dostępne i w poprawnej wersji, dane są aktualne. Ponadto większość aplikacji polega na chmurze zapewniającej połączenie smartfonów pracowników z biurem.

Data publikacji: 2016-09-23
Czas czytania artykułu: 3 - 5 min.

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Potrzebujesz uzupełniającego rozwiązania?