Niwelowanie luki. Innowacje dla drogowej infrastruktury przyszłości
Czas czytania artykułu: 3 - 5 min.

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Niwelowanie luki. Innowacje dla drogowej infrastruktury przyszłości

Na węźle Köln Ost niemieckiej autostrady A3 - Nadrenia Północna-Westfalia najwyraźniej coś się dzieje. Dla przejeżdżających kierowców wygląda to jak jeszcze jedno miejsce, w którym prowadzone są nieszczęsne roboty drogowe. Przyglądając się temu bliżej, okazuje się jednak, że dzieje się tam coś bardzo interesującego.

Niwelowanie luki. Innowacje dla drogowej infrastruktury przyszłości

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  1. O PROGRAMIE NIEMIECKIEJ INSTYTUCJI PAŃSTWOWEJ MAJĄCYM NA CELU PRZETESTOWANIE SYSTEMU WCZESNEGO OSTRZEGANIA NA NIEMIECKICH AUTOSTRADACH

  2. JAKI UDZIAŁ W PROGRAMIE MA DEUTSCHE TELEKOM

  3. JAK MOŻE WYGLĄDAĆ INFRASTRUKTURA PRZYSZŁOŚCI

  4. JAKIE KORZYŚCI PROGRAM PRZYNIESIE NIEMIECKIM KIEROWCOM I PODATNIKOM


Na węźle Köln Ost niemieckiej autostrady A3 - Nadrenia Północna-Westfalia najwyraźniej coś się dzieje. Dla przejeżdżających kierowców wygląda to jak jeszcze jedno miejsce, w którym prowadzone są nieszczęsne roboty drogowe. Przyglądając się temu bliżej, okazuje się jednak, że dzieje się tam coś bardzo interesującego.

Codziennie około 200 tysięcy pojazdów przejeżdża obok stanowiska pomiarowego Federalnego Instytutu Badań Drogowych (Bundesanstalt für Straßenwesen, BASt) - niemieckiej instytucji państwowej zajmującej się praktycznymi kwestiami i technicznymi badaniami z zakresu inżynierii drogowej. Chodzi tu o przetestowanie systemu wczesnego ostrzegania, który przekazuje informacje na temat anomalii w infrastrukturze transportu drogowego. Celem jest zapobieganie poważnym zakłóceniom ruchu drogowego występującym w miejscach, w których odbywają się roboty drogowe.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych
rozwiązaniach? Skontaktuj się z doradcą
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Nieprawidłowe dane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Nieprawidłowe dane


Punkt przy węźle Köln Ost, który ma być użytkowany przez najbliższe 30 lat, jest unikalny w skali światowej. Został on oficjalnie otwarty w październiku 2017 r. Składa się z 3 obszarów: demonstracyjnego, badawczego i referencyjnego, w których testowana i oceniana jest infrastruktura drogowa przyszłości. W przedsięwzięciu tym bierze również udział Deutsche Telekom, któremu razem z grupą inżynierów i badaczy przyświeca jeden wspólny cel: dostosowanie niemieckiej infrastruktury drogowej do przyszłych wymogów w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem wzrostu przewozów towarowych i zwiększonego obciążenia dróg w całym kraju.

Placówka badawcza o nazwie duraBASt zlokalizowana jest równolegle do autostrady A3. Obejmuje obszar ok. 25 tysięcy metrów kwadratowych na długości jednego kilometra. Wybudowano tam różne obiekty mostowe, konstrukcje tunelowe, ekrany akustyczne, instalacje kanalizacyjne a także fragmenty otwartych dróg. Konstrukcja ta tworzy zaawansowany, miniaturowy model obecnej infrastruktury drogowej wraz z jej otoczeniem.

Inteligentny most

Deutsche Telekom wnosi do projektu swoje zasoby i innowacyjne technologie niezbędne do wybudowania w tym miejscu tzw. inteligentnego mostu. Ten testowany w duraBASt pionierski projekt infrastrukturalny jest sensorowym i modułowym systemem, zapisującym, monitorującym i klasyfikującym odpowiednie informacje na temat zmian nacisku i wytrzymałości w czasie bliskim rzeczywistemu. Partnerem Deutsche Telekom w tym projekcie jest BS2 Sicherheitssysteme, które w oparciu o technologie RFID i NB-IoT opracował między innymi cyfrowe rozwiązania monitorujące dla mostów, tuneli, budynków i innych obiektów infrastrukturalnych wykonanych z betonu.


BS2 Sicherheitssysteme partnerem Telekom

Konstrukcyjny system wczesnego ostrzegania wykorzystuje do 50 czujników umieszczonych bezpośrednio w nawierzchni drogi lub skrajnych wspornikach mostu. Mierzą one temperaturę, wilgotność i korozję, czyli kluczowe czynniki mogące spowodować nieodwracalne uszkodzenia lub wymusić wykonanie poważnych konserwacji stali wzmacniającej te betonowe konstrukcje. Czujniki można instalować zarówno w nowych konstrukcjach, jak i już istniejących, a ponieważ nie są zasilane bateriami, to mogą służyć nawet przez 70 lat. Dane zebrane przez czujniki są odczytywane i przesyłane za pośrednictwem sieci NB-IoT Deutsche Telekom do specjalnego urządzenia, gdzie zostają one zapisane i przeanalizowane. Proces ten wykorzystywany jest do regularnej i zdalnej oceny stanu mostu, bez ograniczania na nim ruchu drogowego i bez konieczności wysyłania na miejsce specjalistów do wykonania odczytów.

Korzyści dla kierowców, państwa i podatnika

Zespół BASt zajmuje się głównie wytrzymałością infrastruktury drogowej. Oznacza to poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, pozwalających na dłuższe użytkowanie warstw różnych obiektów, od autostrad po tunele i mosty. Na przykład czujniki w inteligentnym moście mogą odbierać sygnały ostrzegawcze na długo przed tym, kiedy staną się one widoczne. Dzięki temu taki most, ale też wszystkie inne konstrukcje monitorowane w ten sposób, stają się bardziej inteligentne, bezpieczniejsze i trwalsze, ograniczając uszkodzenia i minimalizując naprawy oraz koszty.


To dobra wiadomość dla rządu, który będzie mógł zmniejszyć wydatki z pieniędzy podatników na utrzymanie niemieckiej infrastruktury drogowej. Jest to również dobra wiadomość dla nas, kierowców, ponieważ może to oznaczać, że w najbliższych latach będziemy widzieć mniej robót drogowych na niemieckich drogach. Dlatego przejeżdżając następnym razem obok węzła Köln Ost miejcie świadomość, że testowane w warunkach drogowych innowacyjne rozwiązania wkrótce zaczną niwelować luki w niemieckiej infrastrukturze drogowej.




Deutsche Telekom wnosi do projektu swoje zasoby i innowacyjne technologie niezbędne do wybudowania w tym miejscu tzw. inteligentnego mostu. Ten testowany w duraBASt pionierski projekt infrastrukturalny jest sensorowym i modułowym systemem, zapisującym, monitorującym i klasyfikującym odpowiednie informacje na temat zmian nacisku i wytrzymałości w czasie bliskim rzeczywistemu. Partnerem Deutsche Telekom w tym projekcie jest BS2 Sicherheitssysteme, które w oparciu o technologie RFID i NB-IoT opracował między innymi cyfrowe rozwiązania monitorujące dla mostów, tuneli, budynków i innych obiektów infrastrukturalnych wykonanych z betonu.

Data publikacji: 2018-06-06
Czas czytania artykułu: 3 - 5 min.

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Potrzebujesz uzupełniającego rozwiązania?