Analiza catchment area czyli wykorzystanie danych geolokalizacyjnych do oceny potencjału zakupowego klientów
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane

Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Czas czytania artykułu: 3 - 6 min.

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Analiza catchment area czyli wykorzystanie danych geolokalizacyjnych do oceny potencjału zakupowego klientów

Dzięki usłudze catchment area sieć handlowa otrzymuje rzeczywiste dane o liczbie potencjalnych klientów w danej lokalizacji. Operator komórkowy dostarczy informacje nie tylko o użytkownikach smartfonów, ale także o właścicielach starszych telefonów komórkowych oraz tych, którzy nie korzystają z usług data.

Analiza catchment area czyli wykorzystanie danych geolokalizacyjnych do oceny potencjału zakupowego klientów
Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
  1. JAKIE WAŻNE DANE POSIADA OPERATOR KOMÓRKOWY?
  2. CZY DANE POSIADANE PRZEZ OPERATORA TELEFONII KOMÓRKOWEJ MOGĄ BYĆ PRZYDATNE SIECIOM HANDLOWYM?
  3. W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ INFORMACJE O LICZBIE POTENCJALNYCH KLIENTÓW SKLEPU W DANEJ LOKALIZACJI?
  4. JAKIE KORZYŚCI DAJE POWIĄZANIE DANYCH SIECI KOMÓRKOWEJ ORAZ INFORMACJI POZYSKANYCH Z SIECI WI-FI?
  5. W JAKI SPOSÓB CHRONIONA JEST POUFNOŚĆ DANYCH OSOBOWYCH UŻYTKOWNIKÓW SIECI KOMÓRKOWEJ W KAMPANIACH DLA SIECI HANDLOWYCH?

Operator telekomunikacyjny posiada znaczną ilość informacji o klientach, którzy wyrazili zgodę na przekazanie ich na potrzeby telemarketingu. Dane te zawierają cały przekrój populacji i stanowią istotną wartość, którą można wykorzystać w kampaniach sprzedażowych. Obejmują także tę część populacji, która nie posiada smarfonów, ma wyłączoną transmisję danych lub nie korzysta z usług Google pozwalających na stworzenie na ich podstawie profilu użytkownika.

Zalety danych geolokalizacyjnych z sieci komórkowych

Unikalną cechą posiadanych przez operatora komórkowego danych jest dostęp do informacji z sieci BTS. Pozwala to ustalić z dokładnością do 200-250 metrów bieżącą i historyczną lokalizację użytkownika sieci. Informacji tej nie zapewnia sygnał GPS w telefonie, do którego mają dostęp niektóre aplikacje. Nie jest on włączony na stałe. Często jest blokowany ze względu na oszczędność baterii oraz przez samego użytkownika, który dba o swoją prywatność. Informacje o lokalizacji użytkownika mogą być także pozyskiwane poprzez darmowe sieci Wi-Fi na podstawie siły sygnału, co pozwala uzupełnić dane pozyskiwane z BTS przez operatora. W efekcie, dzięki wykorzystaniu tych dwóch źródeł informacji – BTS i Wi-Fi, możliwe jest zidentyfikowanie obecności klienta w sklepie danej sieci retail.

Ważną zaletą geolokalizacji realizowanej w oparciu o sieci BTS jest stałość dostępu do danych. Nawet jeżeli nie mamy tak szczegółowych informacji gdzie znajduje się klient, jak ma to miejsce w sieci Wi-Fi, czyli z dokładnością do kilkudziesięciu metrów, to mimo wszystko w dowolnym momencie z mniejszą precyzją potrafimy wyznaczyć ten obszar. W zależności od stopnia zurbanizowania może to być od kilkudziesięciu metrów do kilku kilometrów na terenach słabo zaludnionych, o rzadkiej sieci BTS. Informacja ta jest dostępna bez względu na aktywność użytkownika. Nawet jeżeli nie odbiera on telefonów, nie wykonuje połączeń ani nie przegląda stron internetowych, to można go zlokalizować wyłącznie na podstawie wiedzy o tym, do którego BTS zalogowany jest użytkownik.


Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych
rozwiązaniach? Skontaktuj się z doradcą
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Nieprawidłowe dane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane

Rzeczywisty zasięg centrum handlowego

Dane te umożliwiają przeprowadzenie analiz sprawdzających, gdzie znajdują się potencjalni klienci sieci handlowych. Jednym z produktów oferowanych przez operatorów komórkowych, w oparciu o geolokalizację, jest raport dla zarządzających centrami handlowymi oraz sieci retail udostepniający tzw. „catchment area”, czyli rzeczywisty zasięg danego centrum handlowego.

W czasach kiedy niedostępne były analizy >catchment area< osoba odpowiedzialna za wybór lokalizacji sklepu po prostu zakreślała cyrklem 10 km od wybranego miejsca i w ten sposób określała możliwy dostęp do klientów w okolicy. Z rzeczywistych badań zasięgu, stworzonych na podstawie raportów >catchment area<, wynika, że prawdziwe zasięgi lokalizacji znacznie odbiegają od tych założeń. Zazwyczaj bliska lokalizacja innego, konkurencyjnego centrum handlowego odbiera lwią część potencjalnych klientów. Dopiero dokładne pomiary są w stanie zweryfikować stan rzeczywisty i prawdziwy zasięg danej lokalizacji centrum handlowego. Przykładem może być konkurowanie o klientów warszawskich CH na Sadybie i na Mokotowie i przepływ klientów w dzielnicach położonych pomiędzy tymi dwoma ośrodkami.

Połączenie zasięgu i profilu klientów uzyskiwanego z danych posiadanych przez operatora pozwala w pełni wykorzystać potencjał tkwiący w metodzie catchment area. Operator ma także dostęp do statystyk osób mieszkających i nocujących w danej lokalizacji, a informacje te odpowiadają rzeczywistości, w odróżnieniu od danych meldunkowych. Operator jest w stanie śledzić także wizyty użytkowników na poszczególnych stronach internetowych. Umożliwia to bardzo dokładną segmentację klientów.

Dane wysokopoziomowe pochodzące z analizy BTS można powiązać z danymi niskopoziomowymi połączonymi poprzez Advertising ID z informacjami z konkretnych punktów dostępowych Wi-Fi. W ten sposób określa się, czy dany użytkownik odwiedzał sklepy internetowe o założonym profilu. Dzięki tej wiedzy można kierować bardzo wąsko targetowane kampanie sieci retail zakładając, że profilowana osoba jest zainteresowana określonym asortymentem produktów, a należący do sieci sklep znajduje się blisko miejsca jej zamieszkania. Promocja ta może być połączona z funkcją terminalu płatniczego, który umożliwia wprowadzenie podczas płatności numeru telefonu klienta i odczytanie przysługującego mu rabatu. Wiemy dzięki temu, czy dany klient dokonujący zakupu rzeczywiście zareagował na kampanię marketingową, czy znalazł się w salonie sprzedaży z innych powodów.

Troska o ochronę danych osobowych

Priorytetem jest dbałość o ochronę danych osobowych. Raporty i analizy przekazywane są do sieci handlowych w postaci zanonimizowanych i zagregowanych bloków danych. W żadnym wariancie usługi operatora komórkowego nie są udostępniane informacje pozwalające zidentyfikować konkretne osoby. Konsument, który dokona zakupu w sieci handlowej może oczywiście pozostawić sklepowi swoje dane osobowe, ale są to informacje podawane dobrowolnie przez konsumenta temu konkretnemu sprzedawcy np. podczas zakładania karty lojalnościowej.

Podsumowanie

Przypomnijmy najważniejsze informacje dotyczące analiz catchment area:

  • Operator telekomunikacyjny posiada znaczną ilość danych od klientów, którzy wyrazili zgodę na przekazanie ich na potrzeby telemarketingu.
  • Posiadane dane dotyczą nie tylko użytkowników smartphonów, ale także posiadaczy modeli telefonów nie wykorzystujących usług data.
  • Unikalną cechą posiadanych przez operatora komórkowego danych jest dostęp do informacji geolokalizacyjnych z sieci BTS.
  • Operator telekomunikacyjny ma dostęp do statystyk osób mieszkających i nocujących w danej lokalizacji.
  • Dane z BTS można powiązać z informacjami połączonymi poprzez Advertising ID oraz informacjami z konkretnych punktów dostępowych Wi-Fi. W ten sposób da się określić, czy dany użytkownik odwiedzał sklepy o założonym w kampanii profilu i czy należy kierować do niego wąsko targetowane kampanie.

Poznaj naszą usługę: https://biznes.t-mobile.pl/pl/produkty-i-uslugi/telefonia-i-komunikacja/reklama-mobilna

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat?
Napisz do naszych ekspertów: BIGDATA_Sprzedaz@t-mobile.pl

Data publikacji: 2019-06-07
Czas czytania artykułu: 3 - 6 min.

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Potrzebujesz uzupełniającego rozwiązania?