Zarządzanie IT w 2020 roku
Data publikacji: 2015-07-18

Zarządzanie IT w 2020 roku

Tempo zmian zachodzących w IT jest błyskawiczne. I choć trudno to sobie wyobrazić, będzie jeszcze szybsze – tak jak będzie się zwiększać i przyspieszać moc obliczeniowa komputerów. Jeden rzut oka wstecz uświadamia, jak wielki postęp, dzięki technologii, już dokonał się w biznesie. Najpierw za sprawą komputerów mainframe, a następnie komputerów PC. Kolejne wielkie zmiany przyniosło upowszechnienie internetu. Dziś świat biznesu zmienia mobilność. Co będzie następne?

Mogłoby się wydawać, że nie wszystkie technologie lub trendy mają znaczenie dla korporacyjnego IT. Wiele zależy od branży, profilu firmy czy oferowanego produktu lub usługi. Jednak warto szacować ich wpływ na biznes. Firmy, takie jak Google czy Facebook, które jeszcze chwilę temu były studenckimi start-upami, dziś rozdają na rynku karty. Są lub będą konkurentem, który nie tylko odbiera klientów i wymusza zmianę modelu biznesowego, ale również najlepszych pracowników. Nie można też zapominać o tym, że technologia zmienia przyzwyczajenia i oczekiwania zwykłych ludzi. Część z nich to obecni lub przyszli klienci twojej firmy.

Poniżej prezentujemy listę trendów, które będą kształtować zarządzanie systemami informatycznymi w firmie.

1. Firma w chmurze

W miarę upowszechniania się platform cloud computing zmieni się zupełnie model korzystania z oprogramowania w przedsiębiorstwie. Zdaniem dyrektorów ds. technologii z największych światowych koncernów IT, takich jak HP czy Hitachi Data System, upowszechnienie przetwarzania danych w chmurze doprowadzi do całkowitego oderwania aplikacji od platformy sprzętowej. Dosłownie wszystkie funkcje wspierające procesy biznesowe w firmie (fakturowanie, rejestracja urlopów, rozliczanie delegacji) będą dostępne w postaci usług, w dodatku dowolnie konfigurowanych. W efekcie tradycyjne komputery PC i serwery staną się jedynie kontenerami służącymi do obsługi zwirtualizowanych środowisk pracy, łączących funkcje pochodzące z chmur publicznych i bezpiecznych chmur prywatnych, tworzonych wewnątrz firm. Pozwoli to na swobodną integrację zasobów informacyjnych, zgodnie z aktualnymi potrzebami i możliwościami finansowymi firmy.


2. Mobilność

Trend nie do zatrzymania. Napędza go z jednej strony upowszechnienie mobilnego i coraz bardziej szerokopasmowego internetu, z drugiej coraz lepsze możliwości mobilnych urządzeń. Urządzenia mobilne otworzyły zupełnie nowe kanały komunikacji, sprzedaży czy kontroli nad działaniami pracowników. To nakłada na korporacyjne IT uwzględnienie w planach i strategii tego, że klienci firmy będą coraz częściej wchodzić z nią w interakcje – mobilnie. Potencjał tego trendu jest także do wykorzystania wewnątrz firmy – dla pracowników. To również wymaga zapewnienia infrastruktury umożliwiającej zarządzanie urządzeniami mobilnymi i kontrolę nad nimi.


3. Sieci społecznościowe

Fala mediów społecznościowych zalała świat. Źródło jej popularności to nasza chęć do bycia częścią społeczności. Popularne serwisy ułatwiły to w niespotykany dotąd sposób. Oczekiwanie przez pracowników podobnej łatwości w kontaktach wewnątrz firmy, w środowisku pracy, stawia przed IT konieczność zaplanowania, wyboru, wdrożenia rozwiązań, które to umożliwią. Z jednej strony wymaga to dopasowania interfejsu podstawowych aplikacji służących do obsługi klienta, do wzorca typowego dla największych sieci społecznościowych. Z drugiej strony oznacza konieczność odpowiedniego zarządzania nowym kanałem kontaktu, selekcją przychodzących w ten sposób informacji, a także analizą tych często nieustrukturyzowanych danych.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych
rozwiązaniach? Skontaktuj się z doradcą

Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Nieprawidłowe dane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane
Pole jest wymagane


4. Internet Rzeczy

Już dziś widać, jak duży potencjał niesie możliwość komunikowania się urządzeń (M2M) w przemyśle, logistyce, bezpieczeństwie. Inteligentne sieci teleinformatyczne lub przesyłowe, śledzenie tras pojazdów i ładunków, systemy monitoringu. Internet of Things (IoT) połączy jeszcze więcej urządzeń i wykorzysta więcej technologii komunikacyjnych. Firma analityczna Gartner spodziewa się do roku 2020 – nawet 30 mld takich urządzeń. Dane, które będzie dostarczać rosnąca liczba obiektów podłączonych do internetu, po pierwsze trzeba zgromadzić, po drugie przetworzyć. Warto, abyś już dziś pomyślał, jak sprostać temu wyzwaniu. Czy powinieneś wykorzystać dostawcę usług chmurowych? A może lepiej inwestować we własną infrastrukturę?



Strategia, zarządzanie, efektywność. Unikaj pułapek zarządzając IT w Twojej firmie!

5. Analiza biznesowa w czasie rzeczywistym

Przetwarzanie ogromnych zbiorów danych w czasie rzeczywistym jest możliwe już dziś. Jednak upowszechnienie tej technologii zmieni reguły rynkowej gry. Strategie marketingowe, działania sprzedażowe, słowem: wszystkie podjęte decyzje będzie można korygować w ciągu godzin, a nie jak dziś tygodni lub nawet miesięcy – po otrzymaniu zbiorczego raportu. To teoria. A praktyka zależy od tego, czy CIO i jego dział we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami biznesowymi znajdzie właściwe zastosowanie tej obiecującej technologii i odpowiednio przygotuje firmowe IT do jej obsługi. Największym wyzwaniem, przed którymi staną działy IT, będzie zintegrowanie danych i informacji płynących w czasie rzeczywistym z systemów analitycznych z pozostałymi aplikacjami biznesowymi w firmie.


6. Cyfrowe (nie)bezpieczeństwo

Rosnące nasycenie technologiami informatycznymi wszystkich aspektów działalności zwiększy nacisk na zapewnienie bezpieczeństwa wymiany informacji zarówno na poziomie firm, jak i indywidualnych użytkowników. Jedna z dziedzin, które czeka szczególnie dynamiczny rozwój, to praktyki w zakresie zarządzania bezpieczeństwem (tj. lepsze dostosowanie audytów do praktyki użytkowania urządzeń czy rozwój metodyk pozwalających na skuteczną ochronę rozwiązań mobilnych).

Im większa zależność od technologii, automatyzacji, ciągłości działania, tym większa wrażliwość na incydenty również o charakterze cyberszpiegostwa lub wręcz sabotażu. Sprostanie temu wyzwaniu będzie wymagało stworzenia zabezpieczeń na poziomie danych dostarczanych za pośrednictwem chmury do wszystkich platform wykorzystujących wrażliwe informacje, tj. w modelu szyfrowania w formie usług (Encryption-as-a-Service). Użytkownik nie będzie wyznaczał uprawnień oddzielnie dla każdej aplikacji, ale wskazywał rodzaje i grupy tych, które dysponować będą dostępem do określonych danych, co wymagać będzie ponownego przemyślenia metod integracji firmowych systemów IT.

Nowa rola, nowe kompetencje

Wszystkie prognozowane trendy, oprócz wpływu na działanie firm, wymagają jednocześnie rozważenia przyszłych ścieżek kariery pracowników działu informatyki. Czy zespół IT jest wystarczająco liczny i posiada odpowiednie kompetencje, aby wykorzystać potencjał Internetu Rzeczy, mobilności, analityki w czasie rzeczywistym? Charakter jego pracy ulegnie zmianie. Większe wykorzystanie chmury sprawia, że w zakresie obowiązków znajdzie się coraz częściej zarządzanie usługami dostarczanymi za pośrednictwem platform cloud computing i zarządzanie relacjami z dostawcami tychże rozwiązań.

 

Wybitny duński fizyk Niels Bohr powiedział: „Przewidywanie jest trudne, zwłaszcza przewidywanie przyszłości”. Precyzyjne przewidzenie, czym będą zajmować się informatycy w firmach za 5 lat, jest karkołomnym zadaniem. Niezależnie jednak od tego, jak konkretnie wyglądać będzie przyszłość, już dziś można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że będzie ona kształtowana pod wpływem kilku trendów, które znamy od dawna. Nieco ułatwia to przygotowanie się do zmian, które przyniesie czas.


Potrzebujesz uzupełniającego rozwiązania?