Odkryj potencjał zdalnej pracy
Data publikacji: 2015-07-24

Odkryj potencjał zdalnej pracy

Firmy w Polsce w ograniczonym stopniu decydują się na zatrudnienie pracowników w trybie zdalnym lub stwarzają warunki do jej wykonywania. Na taki model współpracy decydują się przede wszystkim firmy z branży finansowej, księgowości i sektora nowoczesnych technologii.

Na świecie co najmniej od lat 70. XX wieku telepraca jest doskonałym rozwiązaniem wielu problemów ekonomicznych i organizacyjnych. Ułatwia firmom znalezienie wykwalifikowanych pracowników i pozwala na obniżenie kosztów utrzymania biur. Z kolei z perspektywy pracowników pozwala ograniczyć czas i koszty przeznaczane na dojazdy do pracy, a także zapewnia elastyczność w realizacji obowiązków służbowych. Telepraca stała się dla wielu ludzi rzeczywistością, dzięki której pokonują tradycyjne bariery: odległości i czasu, grupowo pracując nad realizacją, często bardzo złożonych, zadań.

Czterdzieści lat po stworzeniu pierwszych miejsc dla pracowników zdalnych eksperci mówią już o kolejnych falach pracy zdalnej. Wirtualni pracownicy zostali wyposażeni nie tylko w dostęp do nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych, ale zyskali także możliwość zdalnego uczestnictwa w aktywnościach firmy, takich jak zebrania, szkolenia oraz targi.

Każdy pracujący ma zdalny dostęp do wszystkich firmowych aplikacji, danych i serwerów z każdego miejsca i przy użyciu dowolnego urządzenia. Jest to możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu technologii wirtualizacyjnych, integracji aplikacji i platformom mobilnym.

Informacyjne przeładowanie, czyli granice ludzkiej efektywności

Przeładowanie informacyjne stało się znakiem naszych czasów niosącym za sobą ryzyko wielu problemów. Jak możesz pomóc sobie i swoim pracownikom w walce z nadmierną ilością informacji?

PRZECZYTAJ ►

Poniżej prezentujemy podstawowe kategorie rozwiązań technologicznych pozwalające na efektywne wykorzystanie potencjału telepracy i budowę prawdziwego wirtualnego biura.

1. Zdalne spotkania

Jeżeli biura twojej firmy są rozproszone po całym kraju, wideokonferencje pozwalają oszczędzić czas i pieniądze, które pochłaniają podróże służbowe. Im większa organizacja, tym większe oszczędności. Wideokonferencje umożliwiają także większą elastyczność w planowaniu spotkań, co przekłada się na większą wydajność pracowników.

Dzięki rozwiązaniom wideokonferencyjnym pracownicy zdalni mogą zobaczyć członków swojego zespołu lub przełożonych, których znają tylko z rozmów telefonicznych bądź korespondencji mailowej. Kontakt wzrokowy to ważny element komunikacji międzyludzkiej. Wpływa pozytywnie na integrację pracowników, jeżeli osobiste spotkania nie są możliwe na co dzień. W przypadku rozbudowanego wariantu wideokonferencji jakość usługi jest na tyle wysoka, że sprawdzi się nie tylko w codziennej pracy zespołów projektowych, ale może być z powodzeniem wykorzystywana do szkoleń i negocjacji, a więc w sytuacjach, w których ogromną rolę odgrywa komunikacja niewerbalna i bezpieczeństwo informacji.

 

 

 

 



Zdalna praca wymaga inteligentnych rozwiązań komunikacyjnych. Zobacz, które produkty to umożliwiają!

2. System zintegrowanej komunikacji

Jeżeli twoja firma poszukuje sposobu na optymalizację czasu pracy pracowników, obniżenie lub wyeliminowanie kosztów podróży, przyspieszenie realizacji projektów, podniesienie sprawności operacyjnej i zwiększenie konkurencyjności – powinna rozważyć wdrożenie platformy Unified Communications.

Dzięki niej pracownicy mogą porozumiewać się na wiele sposobów w zależności od sytuacji – w biurze, u klienta, w podróży, korzystając z telefonu, tabletu lub komputera. Do wyboru jest wiele kanałów komunikacji, począwszy od poczty e-mail, przez chat, po połączenia wideo. Jak podaje Forrester Consulting, wykorzystanie UC do 40% obniża koszty wyjazdów służbowych i szkoleń. Dzięki określaniu statusu dostępności pracownicy nie tracą czasu na próby kontaktu z osobami, które oznaczyły się jako zajęte lub niedostępne.

Systemy Unified Communications, łącząc telefonię i informatykę, dostarczają na przykład do skrzynki mailowej wiadomość nagraną na poczcie głosowej. Oznacza to, że każda próba kontaktu albo informacja od pracownika lub klienta zostaje przez system zapamiętana i jest łatwo dostępna w archiwum wiadomości.

Według Forrester Consulting, dzięki UC rozwiązywanie problemów klientów można przyspieszyć aż o jedną piątą. Dodatkowo możliwość współdzielenia pulpitu zdecydowanie ułatwia pracę wielu osób nad jednym dokumentem – ofertą, umową, raportem. Czas realizacji projektów skraca się nawet o 10% (Forrester Consulting). Wszystkie funkcje UC są dostępne w dobrze znanym interfejsie popularnych aplikacji biurowych.

Poza oszczędnością czasu i zwiększeniem efektywności pracowników, UC optymalizuje także koszty telekomunikacyjne – do obsługi większości komunikacji wykorzystywane jest łącze internetowe. Eksperci Forrester Consulting szacują, że redukcja kosztów systemów komunikacyjnych sięga 50%, a kosztów połączeń telefonicznych – 40%. Wybór Unified Communications w modelu usługi z chmury nie wymaga własnych inwestycji w sprzęt i oprogramowanie.

3. Centrum danych i chmura

Te elementy infrastruktury IT zapewniają twojej firmie: bezpieczeństwo danych, szybkość i ciągłość działania, również w przypadku awarii. Centrum danych jest najważniejszym elementem zwirtualizowanego miejsca pracy. To właśnie tu, w odpowiednio klimatyzowanych i zabezpieczonych pomieszczeniach, przechowywane są serwery z pocztą elektroniczną i najważniejszymi aplikacjami firmowymi. Dzięki pracy centrum danych użytkownicy korporacyjni otrzymują dostęp do najważniejszych systemów firmowych.

Wszystkie usługi dostarczane za pośrednictwem internetu są dodatkowo chronione za pomocą zaawansowanych rozwiązań zapewniających stały i bezpieczny dostęp do aplikacji. Stabilność, wydajność, szybkość działania – jeżeli o te parametry zadba dział IT lub dostawca, wówczas tryb pracy zdalnej może być traktowany jako pełnoprawny, godny zaufania i niegenerujący ryzyka dla płynności oraz terminowości wykonywania zadań. I dopiero wówczas wszystkie opisywane wyżej biznesowe korzyści rozwiązań telekomunikacyjnych zostaną osiągnięte.

Centrum lub centra danych – bo ze względu na ryzyko awarii lub pożaru większość tego typu ośrodków jest zdublowana – mogą być własnością firmy lub też należeć do dostawcy usług informatycznych, który w ramach szczegółowo zdefiniowanego kontraktu zajmuje się utrzymaniem i ochroną serwerów. Rozwiązania zainstalowane w centrum danych mogą być dostępne zarówno w tradycyjnym modelu na wydzielonych serwerach zainstalowanych lokalnie, jak i dostępne w postaci tzw. chmury.



Unified Communications - zobacz co dzięki tej usłudze możesz zyskać!

Pamiętaj

Stworzenie elastycznego środowiska umożliwiającego pracę zdalną i budowa prawdziwie zwirtualizowanego miejsca pracy to zadania na lata. Warto w tym procesie skorzystać ze wsparcia największych firm IT i operatorów telekomunikacyjnych. Współpraca z tego typu dostawcami gwarantuje wysoki poziom dostępności do funkcji i systemów (nawet na poziomie 99,99% całkowitego czasu pracy infrastruktury). Pozwala także na elastyczne zwiększanie i zmniejszanie liczby wykorzystywanych zasobów, zgodnie ze strategią firmy i jej możliwościami finansowymi.


Potrzebujesz uzupełniającego rozwiązania?